مزایای هوشمند سازی خانه ها چیست

هوشمند سازی خانه ها

هوشمند سازی خانه ها یکی از موضوعات روز جهان است که همزمان با پیشرفت دانش و تکنولوژی روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود و ساکنین می تواند به واسطه امکانات و تجهیزات هوشمند بکار گرفته شده در طراحی ساختمان با خیال راحت و آسوده به مدیریت و کنترل بخش های ساختمان خود را از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند به دست بگیرند. در این مقاله قصد داریم تا به بخشی از مهمترین مزایا و فواید هوشمند سازی خانه ها اشاره داشته باشیم؛ همراه ما باشید.

هوشمند سازی خانه ها

منظور از خانه یا ساختمان هوشمند چیست ؟

خانه هوشمند یا همان Smart Home  به ساختمانی گفته می شود که اکثر بخش های و وسایل داخل آن با استفاده از فناوری های نوین و روز دنیا به یکدیگر متصل شده و با استفاده از یک اپلیکیشن بر روی سیستم خود نظر کامپیوتر، لپ تاپ و یا گوشی همراه می توان با دستگاه کنترل مرکزی خانه ارتباط برقرار کرد و از راه دور بر عملکرد هر یک از این اجزای هوشمند نظارت و کنترل داشت. در واقع تفاوت خانه هوشمند و معمولی را میتوان در نوع اجزاء و تجهیزات هوشمند بکار گرفته شده در آن و اتوماتیک کردن اعمالی که قبلا با کمک دست صورت می گرفت؛ دانست.

هوشمند سازی خانه ها

مزایا و فواید هوشمند سازی خانه ها

بدون شک هوشمند سازی خانه ها با توجه به قابلیت های بیشمار درنظر گرفته شده برای آن نسبت به خانه های سنتی و معمولی از مزایا و فواید بیشماری برخوردار بوده و افراد با داشتن یک خانه هوشمند می توانند بسیاری از کارها را نظیر  باز کردن در و پنجره، روشن و خاموش کردن چراغ و ….  راحت تر و سریع تر و به صورت خودکار و اتوماتیک و از راه دور انجام دهند و از هدر رفت انرژی و بسیاری از هزینه های جانبی دیگر جلوگیری نمایند. در یک دسته بندی کلی اگر بخواهیم به بخشی از مزایای هوشمند سازی خانه ها اشاره داشته باشیم؛ میتوان با توجه به اجزای تشکیل دهنده آن، هر یک از موارد مطرح شده در قسمت زیر را برای آن بر شمرد :

READ  ساختمانهای هوشمند و قابلیت های عجیب در آن ها

هوشمند سازی خانه ها

– آبیاری گیاهان و درختان منزل به صورت خودکار و زمان بندی شده

– تنظیم سیستم روشنایی، گرمایشی و سرمایشی خانه در ساعت هایی مشخص و با توجه به وضعیت حضور افراد و شرایط آب و هوایی

– آگاهی از وضعیت خرابی و مشکلات تاسیسات و تجهیزات خانه در کوتاه ترین زمان ممکن و با ارائه یک گزارش

– کاهش هدر رفت انرژی و هزینه های مصرفی و جانبی خانوار در بلند مدت به دلیل عملکرد بهینه و طول عمر بیشتر دستگاه ها

– مدیریت و کنترل وسایل مختلف خانه از راه دور و به صورت اتوماتیک نظیر روشن و خاموش کردن سیستم سرمایشی و گرمایشی خانه و …

– کنترل تردد افراد غریبه و ناشناس و اطمینان از امنیت خانه با کمک سیستم های امنیتی و دزدگیر نظیر دوربین های هوشمند و …

– جلوگیری از وقوع حوادثی نظیر آتش سوزی با کمک سیستم های هوشمند ضد حریق و فعال شدن سیستم اعلام حریق برای هشدار به ساکنین

– تعویض کلیدهای سنتی و قدیمی با کلیدهای لمسی

–  کنترل و مدیریت دستگاه ها و تجهیزات از راه دور و از طریق یک اپلیکیشن

– تعریف یک یا چند صورت همزمان برای خانه و اجرای آن برا اساس برنامه تنظیم شده توسط کاربر و با فشردن تنها یک کلیک

– و …

اهداف و اقدامات لازم در جهت هوشمند سازی خانه ها

امروزه هوشمند سازی خانه ها یکی از موضوعاتی است که با توجه به قابلیت ها و امکانات منحصر به فردی که جهت ارتقاء کیفیت زندگی و آسایش و رفاه ساکنین خانه فراهم می آورد, بسیار مورد توجه افراد جامعه قرار گرفته است. به طور کلی اهداف و اقداماتی که در جهت هوشمند سازی خانه ها و ساختمان های مسکونی انجام میگیرد؛ بسیار متنوع بوده که در این قسمت ما به بخشی از این اهداف اشاره خواهیم کرد :

READ  برای استفاده از ویژگی های خانه هوشمند باید به چه نکاتی توجه شود

هوشمند سازی خانه ها

– افزایش راندمان کاری و ارتقاء کیفیت زندگی اهالی خانه

– امکان مشاهده، نظارت و کنترل وضعیت تجهیزات و تاسیسات ساختمان به صورت غیر مستقیم و از راه دور با کمک نرم افزار خانه هوشمند

– قابلیت برنامه ریزی زمانی دقیق برای عملکردهای خاص و فعالسازی و غیر فعال سازی تجهیزات و دستگاه های موجود در ساختمان

– ایجاد آسایش و افزایش ضریب ایمنی و امنیت برای کاربران

– صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش چشمگیر هزینه های مربوط به نگهداری و تعمیرات

– لوکس تر شدن ساختمان و افزایش قیمت

– و …

سیستم ها و تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند 

همانطور که اشاره شد، برای هوشمند سازی خانه ها لازم است که از سیستم ها و تجهیزات مجهز شده به سنسورهای هوشمند استفاده کرد که این تجهیزات به صورت مستقیم از طریق کابل کشی و یا غیر مستقیم شبکه وای فای و … با یکدیگر در ارتباط می باشندو تمامی فرامین و دستورهای کاربر از طریق سیستم پنل مرکزی به آن ها منتقل و اجرا می شوند. در یک دسته بندی کلی می توان به چند نمونه از  بهترین اجزا و تجهیزات مورد استفاده در یک خانه هوشمند و خلاصه ای از عملکرد آن ها به صورت زیر اشاره کنیم :

هوشمند سازی خانه ها

– سیستم آبیاری هوشمند : 

هوشمند سازی خانه ها با کمک سیستم آبیاری هوشمند بدین گونه است که بر اساس یک برنامه زمانی مشخص و از پیش تعیین شده توسط کاربر، کلیه گیاهان و درختان داخل و خارج از محیط ساختمان به صورت خودکار آبیاری می شوند.

-سیستم روشنایی هوشمند :

هوشمندسازی خانه با استفاده از سیستم روشنایی هوشمند بدین صورت است که می توان از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند برنامه ای برای زمان روشن و خاموش شدن چراغ ها و تنظیم میزان سطح نور محیط داخل و خارج ساختمان تدوین نمود. به طور مثال چراغ ها به محض ورود افراد به خانه روشن شده و در مواقعی که فرد در آن اتاق حتی برای مدتی کوتاه حضور ندارد، آن چراغ برای کاهش هدر رفت برق خاموش شود.

READ  آشنایی با انواع تجهیزات خانه هوشمند

– سیستم گرمایشی و سرمایشی هوشمند (تهویه مطبوع) :

هوشمندسازی خانه با استفاده از سیستم سرمایشی و گرمایشی نیز از طریق نرم افزار و از راه دور قابل کنترل بوده و اشخاص می توان یک برنامه از پیش تعیین شده برای آن در نظر بگیرند. به طور مثال دقیقی قبل از حضور جهت گرم کردن محیط خانه، سیستم گرمایشی را از راه دور و بر روی درجه دلخواه تنظیم کرد تا به محض رسیدن به خانه فضای اتاق گرم شده باشد.

– سیستم امنیتی و حفاظتی هوشمند :

هوشمندسازی خانه ها با کمک سیستم های امنیتی و حفاظتی نیز به منظور جلوگیری از تردد افراد ناشناس، سرقت و دزدی و … انجام گرفته و با ضبط تصاویر توسط دوربین مدار بسته و ارسال آن تصاویر برای کاربر در زمانی که خارج از منزل می باشد؛ بلافاصله او را در جریان اتفاقات درون ساختمان قرار خواهد داد.

– سیستم اعلام و ضد حریق هوشمند :

از دیگری سیستم ها و تجهیزات خانه هوشمند، سیستم اعلام و ضد حریق هوشمند است که با هدف جلوگیری از وقوع حوادث ناخواسته نظیر آتش سوزی و نشت آب، برق و گاز و … طراحی شده و با انجام یکسری اقدامات به صورت خودکار و اتوماتیک از جان ساکنین حاضر در خانه محافظت خواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *