آشنایی با قابلیت های هوشمند سازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان

امروزه هوشمندسازی ساختمان یکی از مباحث جدید و پر طرفدار در بین عموم مردم است که با پیشرفته شدن فناوری نوین و حضور اینترنت اشیاء میتوان تقریبا تمامی تجهیزات یک ساختمان مسکونی و اداری را هوشمند کرد. در این مقاله تلاش کرده ایم تا اطلاعاتی در خصوص قابلیت های هوشمند سازی ساختمان را در اختیار شما خوانندگان عزیز و محترم قرار دهیم؛ با ما تا پایان این متن همراه باشید.

هوشمندسازی ساختمان

منظور از هوشمندسازی ساختمان چیست؟

هوشمندسازی فرایندی است که امروزه در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجهیزات مختلف یک ساختمان را به فناوری اینترنت اشیاء مجهز کرده و بدین طریق افراد می توانند از راه دور بر کلیه بخش های مختلف ساختمان کنترل و نظارت داشته باشند.

هوشمندسازی ساختمان

 قابلیت های هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان کاربرد و قابلیت بسیاری برای افراد ساکن در آن ساختمان داشته و عملکرد بسیاری از امور انسان و تجهیزات به کار رفته در ساختمان را به شیوه ای پسندیده و مطلوب مدیریت می کند. در واقع با وجود سنسور های هوشمندی که در بخش های مختلف ساختمان تعبیه شده میتوان بدون هیچ دغدغه و نگرانی از بابت آب ندادن به گل ها، باز بودن شیرهای گاز، مصرف انرژی و … برای مدت طولانی به سفر رفت و از راه دور از طریق اپلیکیشن ساختمان هوشمند بر روی گوشی که با پنل مرکزی کنترل ارتباط برقرار کرد و آن پنل فرامین کاربر را به صورت بی سیم یا با سیم به سایر سنسورهای هوشمند تعبیه شده در تجهیزات ساختمان در قالب پروتکل های امواج رادیویی، وای فای و …  ارسال خواهد کرد.

هوشمندسازی ساختمان

امکانات و قابلیت های مختلف یک ساختمان هوشمند

تجهیزات و امکانات موجود در یک ساختمان هوشمند، طیف گسترده ای را در برمی گیرد که قابلیت های هوشمندسازی ساختمان در هر یک از آن متفاوت می باشد. پس در یک دسته بندی کلی می توان قابلیت هر یک از امکانات و تجهیزات ساختمان هوشمند را شامل موارد مطرح شده در قسمت زیر بیان کرد :

READ  راهنمای جامع هوشمند سازی خانه های قدیمی

– روشنایی هوشمند ساختمان :

قابلیت هوشمندسازی ساختمان از طریق این سنسور باعث می شود که کلیه چراغ های موجود در یک ساختمان به شیوه مستقیم  یعنی از طریق کلید سنتی ، کلید لمسی (تاچ) ، تاچ پنل ، ریموت ، اپلیکیشن موبایل و… یا به شیوه غیر مستقیم و تنظیم شده تابع سناریو ، شدت نور محیط یا حضور افراد روشن و خاموش شوند.

– سیستم هوشمند آبیاری گیاهان ساختمان :

این سیستم بر اساس برنامه زمانی تعیین شده از سوی کاربر در ساعت مشخصی از روز برای آبیاری گیاهان موجود در یک ساختمان به صورت اتوماتیک اقدام خواهد کرد.

– سیستم هوشمند سرمایش و گرمایش ساختمان :

هوشمندسازی ساختمان توسط این سیستم، بر حسب دما و درجه ی مطلوب برنامه ریزی شده توسط کاربر فعال شده و میتوان قبل از حضور در محل مورد نظر و از راه دور دمای محیط ساختمان را از طریق اپلیکیشن چک و در صورت نیاز برای گرم کردن یا سرد کردن آن محیط اقدام کرد. البته که باید بدانید فرایند هوشمندسازی و پیاده سازی آن بر حسب نوع سیستم بکار رفته در ساختمان نظیر داکت اسپلیت ، چیلر فن کویل ، گرمایش از کف یا رادیاتور ، کولر آبی و ….متفاوت است.

هوشمندسازی ساختمان

 سیستم اعلام سرقت و دزدگیر هوشمند:

قابلیت این سیستم بدین صورت است که شما می توانید زون های مختلف یک ساختمان را  برای جلوگیری از ورود افراد غریبه و یا حتی منع حضور افراد در ساعات و روزی خاص از قسمت تنظیمات برنامه ریزی کرده و در صورت وقوع چنین مواردی سیستم آژیر هشدار فعال شده و از طریق پیامک و یا برنامه ساختمان هوشمند، شما را از حضور فرد غریبه ای در آن محل آگاه خواهد کرد. البته که در نظر گرفتن منبع تغذیه پشتیبان برای مواقع قطعی برق یک اصل اساسی و مهم برای این سیستم است.

READ  سیستم مدیریت ساختمان یا BMS چیست

 سیستم هوشمند اعلام حریق ساختمان :

سنسورهای هوشمند تعبیه شده در این سیستم نسبت به دود ، حرارت، شعله ، مونوکسید کربن و… واکنش نشان داده و به طور اتوماتیک با ارسال یک پیام شما را  نیز از وضعیت ساختمان آگاه می کند. همچنین این سیستم به طور خودکار تا قبل از رسیدن آتش نشانی، اقداماتی نظیر باز کردن درب و پنجره ها، بستن شیرهای گاز و … را انجام خواهد داد.

سیستم هوشمند دوربین مدار بسته :

استفاده از این قابلیت هوشمندسازی ساختمان به منظور تامین امنیت و ایمنی محیط ساختمان بوده و در قسمت های مختلف آن نظیر پارکینگ ، مشاعات محل بازی کودکان ، ورودی ساختمان ها و … میتوان از این راه بر کلیه رفت و آمد های افراد در آن ساختمان نظارت و کنترل داشت.

– پرده برقی و پریز برق هوشمند:

بخشی دیگر از قابلیت های هوشمندسازی ساختمان که از موارد جانبی و بسیار تاثیر گذار یک ساختمان هوشمند به شمار می آید؛ در نظر گرفتن پرده و پریزهای برق هوشمند در قسمت های مختلف یک ساختمان است که امکان باز و بسته شدن پرده ها توسط کلید های هوشمند نصب شده یا تاچ پنل ها، ریموت کنترل رادیویی از داخل منزل و یا اپلیکیشن موبایل از راه دور وجود داشته و یا به صورت اتوماتیک بر حسب شدت نور و یا ساعت خواب فرد میتوان از طریق قسمت تنظیمات برای باز و بسته شدن پرده های برقی هوشمند به صورت اتوماتیک اقدام کرد. پریز های برق هوشمند نیز که از کاربرد بسیار متنوعی برخوردار هستند و  مدیریت جریان برق یا قطع کردن آن از طریق تاچ پنل یا اپلیکیشن موبایل طبق یک زمان بندی مشخص و برنامه از پیش تعریف شده می تواند تحت نظارت و کنترل خود شخص باشد.

READ  سیستم آبیاری هوشمند و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

– آیفون و آسانسور هوشمند :

آیفون و آسانسور نیز به عنوان دیگر امکانات جانبی می توانند از قابلیت هوشمندسازی ساختمان برخوردار شوند. به طور مثال با وجود آیفون های هوشمند می توانید در صورت نبودن در منزل از راه دور درب ساختمان مورد نظر را بر روی مهمان خود باز کرده و همچنین از طریق این آیفون بین واحد های مختلف یک ساختمان با نگهبانی و لابی ساختمان تماس داخلی (اینترکام) برقرار کرد. در آسانسور هوشمند نیز می توانید سناریو و زمان خروج از منزل خود را به صورت دقیق از قسمت تنظیمات برنامه ریزی کرده تا در آن زمان که شما قصد خروج از واحد ساختمانی خود را دارید؛ آسانسور در همان طبقه واحد مورد نظر شما باشد. بدین طریق زمان کمتری را برای سوار شدن در آسانسور در روزهای شلوغ و محل های پر رفت و آمد صرف خواهید کرد.

هوشمندسازی ساختمان

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *