آشنایی با انواع تجهیزات خانه هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند یکی از موضوعات پر طرفدار در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات است که با بهره گیری از اینترنت اشیا, تلاش شده است که تمامی بخش های خانه به شیوه ای مطلوب هوشمندسازی شده و بر اساس نوع ارتباط، کارکرد و عملکردشان آنان را در دسته های مختلف جای دارد. در این مقاله تلاش کرده ایم تا اطلاعاتی را راجع به انواع تجهیزات هوشمند ­­­­­‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی ساختمان در اختیار شما خوانندگان عزیز و محترم قرار دهیم، با ما تا پایان این متن همراه باشید.

تجهیزات خانه هوشمند

منظور از هوشمندسازی ساختمان یا خانه چیست؟

هوشمندسازی در واقع عملی است که با بهره گیری از اینترنت اشیاء و جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا تلاش میکند که زندگی را برای افراد ساکن در خانه راحت تر و کیفیت زیست را را ارتقاء دهد. تاریخچه این عمل در دنیا به دهه 1960 بازمی گردد و در کشور ما با توجه به این که اکثر مردم در سطح متوسط جامعه قرار دارند و اکثر خانه ها قدیمی و فرسوده هستند؛ این امر هنوز آنطور که باید و شاید جای خود را باز نکرده است.

تجهیزات خانه هوشمند

تمامی تجهیزات خانه هوشمند به وسیله اینترنت اشیاء همانند کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل و … به اینترنت متصل می شود و می توان از راه دور بر عملکرد هریک نظارت و کنترل داشت. به طور مثال هوشمندسازی خانه همانند استفاده از تجهیزاتی نظیر درب ها اتوماتیک، دوربین های امنیتی و … می باشد که هر شخص به وسیله گوشی و سیستم کامپیوتری خود می تواند از راه دور و به صورت غیر مستقیم بر روی اعمال هر یک از این تجهیزات نظارت و کنترل داشته و در صورت خرابی آن ها و یا وقوع هر اتفاق احتمالی از آن آگاه شود.

READ  آشنایی با قابلیت های هوشمند سازی ساختمان

انواع تجهیزات خانه هوشمند 

تجهیزات خانه هوشمند طیف گسترده ای از ابزار و وسایل را در بر میگیرد که انواع مختلف آن را می توان بر حسب نوع کارکرد و عملکرد، نوع ارتباط و حتی محل قرار گیری آن ها در شبکه در دسته های مختلف جای داد. به طور مثال تجهیزات خانه هوشمند از نظر نوع ارتباط به صورت بی سیم و با سیم هستند که هر یک از مزایا و کاربرد مختص به خود برخوردار می باشد.

تجهیزات خانه هوشمند

همچنین از نظر عملکرد می توان تجهیزات خانه هوشمند را در 3 لایه مختلف در نظر گرفت که لایه اول شامل تجهیزات کنترلی بخشهای مختلف خانه بوده و لایه دوم نیز به ارتباطات داخلی بین تجهیزات مربوط می گردد. همچنین لایه سوم باعث برقراری ارتباط از راه دور بین کاربر و تجهیزات خانه هوشمند می شود . در ادامه هر یک از این تجهیزات را به صورت مجزا مورد بررسی قرار خواهیم و خواهیم گفت که شامل چه مواردی می شوند و چه وظایفی را بر عهده دارند :

تجهیزات بی سیم خانه هوشمند 

همانطور که اشاره شد؛ ارتباط هر یک از تجهیزات بکار رفته در خانه هوشمند با یکدیگر بر حسب توپولوژی شبکه بر پایه اینترنت اشیاء صورت میگیرد. بدین ترتیب  شخص از هر نقطه و مکانی می تواند به وسیله گوشی همراه خود بر عملکرد آن قطعه یا وسیله نظارت و کنترل داشته باشد. هر یک از تجهیزات بکارگرفته شده در خانه هوشمند از نظر ارتباط  با یکدیگر و اتصال به شبکه اینترنت به دو صورت با عملکرد مستقل Standalone و یا عملکرد وابسته از طریق یک دستگاه کنترل مرکزی قابل استفاده هستند. دستگاه کنترل مرکزی را می توانید با نام های مختلف نظیر هاب، کنترلر مرکزی، گیت وِی و … در بازار مشاهده کنید. ارتباط بی سیم تجهیزات به اینترنت از طریق دستگاه هاب مرکزی به وسیله شبکه wifi ، امواج رادیوی RF، تکنولوژی بلوتوث و …  برقرار می شود.

READ  آشنایی با ایده های ناب از خانه هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند

تجهیزات سیمی خانه هوشمند 

برخی مواقع برای برقراری ارتباط بین برخی از تجهیزات خانه هوشمند با پروتکل مرکزی لازم است که به وسیله سیم این کار صورت گیرد که بر حسب پروتکل های ارتباطی نظیر  KNX، Mod-bus و S-bus ، این تجهیزات در دسته های مختلف طبقه بندی می شوند.

عملکرد لایه اول تجهیزات خانه هوشمند 

لایه اول تجهیزات ساختمان هوشمند شامل کلیدهای لمسی، رله و سایر عملگرهایی میباشد که به وسیله دستگاه کنترل مرکزی می توان کنترل بخش های مختلف ساختمان را در دست گرفت.  این لایه بر حسب فرامین کاربر با وسایل الکترونیکی ارتباط برقرار کرده و به وسیله آن می توان بر عملکرد تجهیزات نظارت و کنترل داشت.

تجهیزات خانه هوشمند

در یک دسته بندی کلی کلیه اقلام و تجهیزات موجود در لایه اول را می توان شامل موارد مطرح شده در قسمت زیر دانست :

  • کنترل تردد هوشمند
  • سنسورهای هوشمند
  • درب پارکینگ هوشمند
  • آیفون هوشمند
  • کلیدهای لمسی هوشمند
  • رله های هوشمند
  • عملگرهای هوشمند
  • ترموستات هوشمند
  • سیستم امنیتی هوشمند
  • کنترلر پرده برقی
  • کنترلر شیر برقی
  • و …

عملکرد لایه دوم تجهیزات خانه هوشمند 

عملکرد تجهیزات این لایه به صورت یک رابط کاربری برای برقراری ارتباط بین تجهیزات داخلی ساختمان  بوده و در آن شاهد دستگاه کنترل مرکزی، مودم، تاچ پنل ها می باشیم. همچنین با نصب اپلیکیشن خان هوشمند بر روی گوشی هوشمند خود می توانید از راه دو بر عملکرد و وضعیت هر یک از تجهیزات بکار گرفته شده نظارت و کنترل داشته باشید .

عملکرد لایه سوم تجهیزات ساختمان هوشمند 

در سومین لایه از تجهیزات یک خانه هوشمند می توان به مسیرهای ارتباطی بین موبایل و سیستم مرکزی خانه هوشمند همچون اینترنت و پیامک اشاره داشت. البته این در صورتی است که عملکرد تجهیزات بکارگرفته شده به صورت مستقل نباشد و از طریق پنل مرکزی بتوان ارتباطی بین کاربر و بخش های مختلف ساختمان برقرار کرد.

READ  ساختمان هوشمند چیست و چه ویژگی دارد؟

کاربر هوشمند سازی تجهیزات خانه 

پیشرفت دانش و تکنولوژی در عصر حاضر باعث روی آوردن به تجهیزاتی شده است که به شکلی در کاهش مصرف انرژِی، آب و … تاثیر گذاشته و استفاده از تجهیزات هوشمند خانه، نگرانی ها و دغدغه شما را از بابت آبیاری به موقع گیاهانتان، امنیت خانه، تنظیم روشنایی بخش های مختلف خانه، روشن بودن برق یا باز بودن شیرهای گاز در مواقع احتمالی که بیرون از خانه هستید و  سایر موارد بر طرف خواهد کرد و هر شخص از راه دور می توانید به سریعترین شکل ممکن بر عملکرد هریک از تجهیزات بکارگرفته شده در بخش های مختلف خانه کنترل داشته باشد. همچنین یکی دیگر از مزایا و کاربرد هوشمند سازی خانه ها، آگاهی به موقع از وضعیت تجهیزات و تاسیسات بکار گرفته شده در آن است تا از خسارات و آسیب های بعدی احتمالی جلوگیری کرده و برای رفع آن مشکل هر چه سریعتر اقدام کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *