آشنایی با ایده های ناب از خانه هوشمند

خانه هوشمند

امروزه شاهد به کارگیری تکنولوژی های نوین در صنعت ساختمان سازی هستیم که سیستم هوشمند سازی یکی از این موارد به حساب می آید. خانه هوشمند در حقیقت به خانه هایی گفته می شود که در آن سیستم روشنایی، سیستم صوت، کنترل ورود و خروج، سرمایش و گرمایش، پرده ها و … کاملا هوشمند می باشند و کنترل و برنامه ریزی این قابلیت ها از طریق نرم افزار و اینترنت از داخل و خارج خانه میسر خواهد بود.

بسیاری از افراد این سوال را در ذهن دارند که سیستم هوشمند سازی منزل دارای چه قابلیت هایی است و ایده های ناب به کار رفته در خانه هوشمند کدام هستند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات، توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی در این ارتباط در اختیارتان قرار دهیم.

خانه هوشمند چیست؟

شاید این سوال ذهنتان را درگیر کرده است که خانه هوشمند چیست و چه قابلیت هایی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خانه های هوشمند در واقع به خانه ای اطلاق می شود که مانند یک دستیار باهوش عمل می کند و مطابق با خواسته و عادت ساکنین، هر لحظه به صورت خودکار عمل می کند.

به طور کلی به ساختمانی که در آن سیستم هوشمند سازی به کار رفته است و کلیه سیستم های روشنایی، صوتی، ورود و خروج، گرمایش و سرمایش، سیستم تصویری و … از کنترل هوشمند دسترسی های الکترونیکی برخوردارند، خانه هوشمند گفته می شود. در چنین خانه هایی برنامه ریزی و کنترل امکانات هوشمند با استفاده از اینترنت یا نرم افزار امکانپذیر می باشد و ساکنین می توانند از داخل و خارج خانه به کنترل سیستم های هوشمند الکترونیک بپردازند.

خانه هوشمند

ایده های ناب از خانه هوشمند

همانطور که اشاره شد، ساکنین در خانه های هوشمند با تعریف برنامه خاص از طریق نرم افزار یا وایرلس، می توانند روند انجام کارهای مختلف را به صورت خودکار برنامه ریزی و کنترل کنند. در واقع با داشتن خانه هوشمند، دیگر نیازی نیست برای انجام کارهایی چون سیستم های روشنایی، باز و بسته کردن پرده ها، تهویه مطبوع هوا و … از جای خود بلند شوید و تنها با فشردن دکمه روی گوشی هوشمند به مدیریت سیستم بپردازید.

READ  5 دلیل بسیار مهم برای هوشمند سازی خانه

در ادامه ایده های ناب مورد استفاده در خانه هوشمند را به طور مختصر و مفید بیان خواهیم کرد:

  • سیستم کنترل مرکزی هوشمند

دستگاه کنترلر مرکزی به عنوان قلب سیستم هوشمند شناخته می شود و به عنوان سیستم پیشرفته، امکان دریافت دستورات از طریق اینترنت گوشی همراه، وای فای و ارسال پیامک را دارند تا به مدیریت و کنترل قابلیت هایی از قبیل سیستم تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایش، صوت و تصویری، روشنایی و … پرداخته شود.

خانه هوشمند

  • تاچ پنل

ایده ناب بهره مندی از تاچ پنل ها در خانه هوشمند، سبب لوکس و لاکچری شدن کنترل امکانات منزل توسط اعضای خانواده در هنگام حضور در منزل خواهد شد. با استفاده از تاچ پنل های 5 و 7 اینچی، می توان با متصل کردن فلش یا کارت حافظه و بدون نیاز به دستگاه پخش موسیقی و آمپلی فایر به صورت هوشمند پخش موسیقی را راه اندازی کنید.

  • کنترل سیستم روشنایی داخلی

در خانه هوشمند، کنترل سیستم روشنایی از طریق دستگاه کنترل مرکزی و کلیدهای لمسی هوشمند دای فیدبک انجام می شود که به ساکنین این امکان را می دهد که بدون حضور در اتاق ها، چراغ ها را روشن یا خاموش کنند. بدون تردید به کارگیری ایده ناب کنترل سیستم روشنایی هوشمند در کنترل میزان مصرف انرژی تاثیر بسزایی دارد.

  • کنترل سیستم سرمایش و گرمایش

بدون تردید یکی از بهترین ایده ها در طراحی و راه اندازی خانه هوشمند، استفاده از کنترل سیستم سرمایش و گرمایش می باشد که دمای آسایش را در منزل برای ساکنین فراهم می کند و از اتلاف انرژی جلوگیری خواهد کرد. این سیستم با استفاده از اتصال به اینترنت و نرم افزار روی گوشی موبایل قابل کنترل می باشد و به ساکنین حس آرامش و آسایش را القا می کند؛ زیرا زمانی که بیرون از منزل حضور دارید، می توانید قبل از ورود به منزل سیستم تهویه را روشن و منزل را به دمای آسایش برسانید.

READ  توضیحاتی در خصوص هوشمند سازی ادارات

خانه هوشمند

  • کنترل سیستم صوت و تصویر

یکی دیگر از قابلیت های منحصر به فرد خانه هوشمند، کنترل سیستم صوت و تصویر از طریق نرم افزار روی گوشی هوشمند است که دیگر نیازی به بلند شدن و استفاده از کنترل های فیزیکی نیست. همچنین امکان خاموش و روشن کردن خودکار پخش موسیقی برای بلند شدن از خواب یا ساعت مشخصی از روز  برای ساکنین ساختمان هوشمند فراهم شده است.

ماژول کنترل آیفون تصویری از ایده های ناب مورد استفاده در سیستم هوشمند سازی خانه به حساب می آید که افراد، می توانند تصویر شخص پشت درب را به محض فشردن شاسی زنگ آیفون در گوشی تلفن همراه مشاهده کرده و به صورت کاملا هوشمند با فرد پشت درب مکالمه کرده و در صورت تمایل درب را بدون بلند شدن باز کنند.

  • کنترل پرده ها

یکی دیگر از موارد جذابی که در خانه هوشمند مشاهده می شود، این است که ساکنین، می توانند به صورت خودکار زمان باز و بسته شدن پرده های خانه را تنظیم و کنترل کنند؛ در واقع هر زمانی از روز که تمایل داشته باشید، می توانید به صورت خودکار پرده خانه را کنار بزنید و از نور آفتاب استفاده کنید یا در ساعت مشخصی به بستن پرده های خانه اقدام نمایید.

دیگر قابلیت های سیستم هوشمند خانه

از دیگر امکانات و قابلیت های سیستم هوشمند سازی منزل، می توان به مواردی چون سنسور رطوبت، کنترل خودکار کولر گازی، کلید های تمام لمسی، برخورداری از باتری جهت تغذیه سیستم و … اشاره کرد.

خانه هوشمند

مزایای استفاده از سیستم هوشمند در منزل

خانه هوشمند با استفاده از یک سیستم کنترل مرکزی و منبع تغذیه، از طریق تلفن همراه و نرم افزار به دریافت فرامین تعریف شده و ارسال خروجی ها اقدام می کند تا برنامه اجرا شود. به طور کلی از مزایای استفاده از سیستم هوشمند سازی در منزل، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ارزش ملک

بدون تردید استفاده از کنترل مرکزی و سیستم هوشمند در خانه به مراتب خواهان بیشتری در مقایسه با خانه معمولی دارد؛ از این رو با صرف اندکی هزینه، می توانید ارزش خانه خود را از لحاظ قیمت  افزایش داده و خانه ای مشتری پسندتر داشته باشید.

  • کاهش مصرف انرژی

به کارگیری سیستم هوشمند سازی ساختمان در بخش های مختلف از قبیل سیستم روشنایی سبب می شود تا هیچ گاه لامپ اضافی در منزل روشن نماند. همچنین سیستم کنترل گرمایش و سرمایش در خانه های هوشمند، سبب می شود تا محیط منزل نه زیاد سرد و نه زیاد گرم باشد.

  • امنیت و آسایش

استفاده از ایده ناب کنترل هوشمند سیستم روشنایی یا سیستم صوت و تصویری این امکان را برای ساکنین فراهم می کند تا در مواقعی که در منزل نیستند به روشن کردن برخی از چراغ ها اقدام کرده و از سرقت جلوگیری کنند.

READ  عملکرد خانه هوشمند به چه صورت است

خانه هوشمند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *