6 ایده ناب و خلاقانه برای هوشمند سازی منازل

هوشمند سازی

با پیشرفت تکنولوژی دیگر شگفت زده نخواهید شد اگر از هوشمند سازی منازل صحبت کنیم. در واقع اگر چندین دهه قبل بود، مسلما ایده کنترل کردن ترموستات منزل، لامپ ها و سیستم های امنیتی از راه دور و از طریق گوشی های هوشمند، بسیار تخیلی و دور از ذهن به نظر می آمد اما در سال 2017 دیگر باید آنها را بخشی از فناوری های خلاقانه ای دانست که در جهت لوکس و لاکچری سازی منزل مورد استفاده قرار میگیرند.

هوشمند سازی ساختمان (BMS) را می توان سیستمی یکپارچه تعریف کرد که در آن، سیستم های الکتریکی ساختمان از جمله سیستم روشنایی، دزدگیر، اعلام حریق، دوربین مدار بسته، تهویه مطبوع، سیستم های سرمایش و گرمایش، سیستم صوت و .. ، را جهت افزایش قابلیت های ساختمان، بهینه سازی مصرف انرژی و حذف خطاهای انسانی، کاملا یکپارچه و قابل کنترل می کند.

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند یکی از پر بحث ترین موضوعات در این روز ها می باشد که چندان هم جای تعجب ندارد، چرا که در این خانه ها فناوری های جدید خانگی به همراه راه ‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی ما جمع شده اند تا امنیت بیشتری را ارائه دهند، زمان ارزشمند ما را بهینه سازی کنند و علاوه بر این ها هزینه‌ های مصرف انرژی را  نیز کاهش دهند، اما توسعه سریع این تکنولوژی مدرن باعث شده تا برخی در این زمینه کنجکاو شوند و  بپرسند که دقیقا یک خانه هوشمند چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که خانه هوشمند درواقع خانه ای است که در آن تجهیزات چند رسانه‌ای و خانگی در تعامل با کاربر خود بوده و قادر هستند از راه دور بدون هیچ مشکلی تحت کنترل قرار بگیرند. فناوری خانگی هوشمند وظایف کسالت آور و روتین زندگی را برعهده گرفته و در بهبود کیفیت زندگی تان تاثیر فوق العاده ای را از خود بجای می گذارد.

تنظیمات لوازم خانگی مانند گرمایش، روشنایی و بلندگو را می توان در یک چشم بهم زدن و بدون وقفه ای از طریق کامپیوتر و یا گوشی هوشمند و مطابق با عادات روزانه فرد تنظیم کرد. دستگاه ‌های به کار برده شده در خانه های هوشمند مجهز به WLAN و بلوتوث بوده و بدین طریق نه تنها می‌توانند اطلاعات را دریافت کنند بلکه قادرند اطلاعات لازم را نیز ارسال کرده و به راحتی با کاربر خود ارتباط برقرار کنند. به طور کلی ساختمانی که دارای سیستم هوشمند سازی است، همچون یک دستیار باهوش عمل کرده و مطابق با خواسته و عادت ساکنین، هر لحظه به صورت خودکار عمل می کند.

READ  آشنایی با ایده های ناب از خانه هوشمند

هوشمند سازی

ایده های ناب و منحصر به فرد جهت هوشمند سازی منازل

همانطور که گفتیم، کاربران در خانه های هوشمند با تعریف برنامه خاص از طریق نرم افزار یا وایرلس، قادرند روند انجام کارهای مختلف را به صورت خودکار برنامه ریزی و کنترل کنند. به عبارت دیگر با داشتن خانه هوشمند، دیگر نیازی نیست برای انجام کارهایی چون سیستم های روشنایی، باز و بسته کردن پرده ها، تهویه مطبوع هوا و … به خود زحمت دهید، تنها کافیست با فشردن دکمه روی گوشی هوشمند به مدیریت سیستم بپردازید.

در ادامه مقاله به معرفی ایده های منحصر به فردی که در خانه های هوشمند استفاده شده است، می پردازیم تا شما را بیشتر با این تکنولوژی مدرن و پیشرفته آشنا سازیم.

  • سیستم کنترل مرکزی هوشمند

دستگاه کنترل گر مرکزی به عنوان هسته اصلی و قلب سیستم هوشمند سازی عمل کرده و همچون یک سیستم پیشرفته، قابلیت دریافت دستورات از طریق اینترنت گوشی همراه، وای فای و ارسال پیامک را داشته تا به سازماندهی، نظارت و کنترل قابلیت هایی همچون سیستم تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایش، صوت و تصویری، روشنایی و … ، قادر گردد.

  • تاچ پنل

تجهیز خانه هوشمند به تاچ پنل ها در لوکس و امروزی سازی کنترل امکانات منزل توسط اعضای خانواده و در زمانهای حضور در منزل، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. با بکار تاچ پنل های 5 و 7 اینچی، این امکان برایتان فراهم می شود که با اتصال فلش یا کارت حافظه، بدون احتیاج به هر گونه دستگاه پخش موسیقی و آمپلی فایر، به صورت کاملا هوشمند و خودکار پخش موسیقی اختصاصی خود را راه اندازی کنید و از این فناوری شگفت زده و غرق لذت شوید.

برای نمونه لالایی خودکار که در آن موسیقی آرامش بخش پخش می شود و به تدریج نور لامپ کم می شود، می تواند هدیه والدین برای فرزندان خردسال باشد و یا تصور کنید بیدار شدن شما از خواب همراه با بوی قهوه، موسیقی ملایم و روشن شدن تدریجی اتاق خواب شما باشد، روشی که بسیار دلپذیرتر از بیدار شدن با صدای زنگ ساعت است.

READ  خانه هوشمند چیست و مزایای استفاده از خانه هوشمند

هوشمند سازی

  • کنترل سیستم روشنایی داخلی

با هوشمند سازی ساختمان ها هوشمند، کنترل سیستم روشنایی به راحتی و تنها با استفاده از دستگاه کنترل مرکزی و کلید های لمسی هوشمند که دارای فیدبک اند، قابل انجام خواهد بود. از مزایای این راهکار می توان به این مورد اشاره داشت که ساکنین دیگر برای خاموش یا روشن کردن چراغ ها نیازی به بلند شدن از جایشان ندارند. مسلم است که بکارگیری ایده ناب کنترل سیستم روشنایی هوشمند در بهینه سازی میزان مصرف انرژی از چه نقش مهم و کاربردی برخوردار می باشد، ضمن اینکه یک سیستم اتوماسیون خانگی می تواند با باز کردن سایه های پنجره و خاموش کردن لامپ ها در روزهای آفتابی، شما را از نور طبیعی خورشید بهره مند سازد.

  • هوشمند سازی و کنترل سیستم سرمایش و گرمایش

بدون شک یکی از جالب ترین و کاربردی ترین ایده ها در طراحی و راه اندازی خانه هوشمند، بهره مندی از کنترل سیستم سرمایش و گرمایش می باشد تا دمای منزل را مطابق دلخواه خود فراهم ساخته و از هدر رفت انرژی تا حد زیادی جلوگیری کنید. این سیستم با اتصال به اینترنت و نرم افزار روی گوشی موبایل قابل مدیریت و کنترل بوده و حسی سرشار از آسایش و راحتی را به شما القا می کند؛ چرا که پیش از حضور در منزل می توانید سیستم تهویه را فعال نموده و دمای منزل خود را در حد دلخواه تان برسانید.

هوشمند سازی

  • کنترل سیستم صوت و تصویر

هوشمند سازی سیستم صوت و تصویر ، یکی دیگر از قابلیت های منحصر به فرد خانه هوشمند است که به شما امکان کنترل سیستم صوتی و تصویری از طریق نرم افزار روی گوشی هوشمند را داده و دیگر احتیاجی به بلند شدن و استفاده از کنترل های فیزیکی ندارید، افزون بر اینکه امکان خاموش و روشن کردن خودکار پخش موسیقی در زمان بیدار شدن از خواب یا یادآوری ساعت مشخصی از روز برای ساکنین خانه هوشمند فراهم گشته است.

ماژول کنترل آیفون تصویری از ایده های خلاقانه ای است که در رابطه با سیستم هوشمند سازی خانه وجود دارد. شما می توانید تصویر شخص پشت درب را به محض فشردن شاسی زنگ آیفون در گوشی تلفن همراه مشاهده کرده و از همان جایی که هستید به صورت هوشمند با فرد پشت درب صحبت نمایید و در صورت تمایل درب را باز کنند.

  • کنترل پرده ها

تنظیم و کنترل خودکار زمان باز و بسته شدن پرده های خانه، یکی دیگر از قابلیت ها جالبی است که در خانه هوشمند مشاهده می شود؛ شما می توانید در هر زمانی که اراده کنید به صورت خودکار پرده ها را کنار زده و از نور آفتاب استفاده کنید یا در ساعت مشخصی به بستن پرده های خانه اقدام نمایید.

READ  سیستم روشنایی هوشمند نیاز امروزه خانه های ما

هوشمند سازی

دیگر قابلیت هایی که با هوشمند سازی ساختمان از آن بهره مند می گردید

از دیگر امکانات و قابلیت های جالبی که در مورد سیستم هوشمند سازی منزل وجود دارد، می توان  مواردی مانند سنسور رطوبت، کنترل خودکار کولر گازی، کلید های تمام لمسی، برخورداری از باتری جهت تغذیه سیستم و … ، را عنوان کرد.

مزایای استفاده از سیستم هوشمند در منزل

خانه های هوشمند با مجهز شدن به یک سیستم کنترل مرکزی و منبع تغذیه، از طریق تلفن همراه و نرم افزار به دریافت فرامین تعریف شده از سوی شما و ارسال خروجی ها اقدام نموده تا برنامه اجرا شود. به طور کلی از جمله مزایایی که با هوشمند سازی منزل قرار است از آنها بهره مند شوید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ارزش ملک: واضح است که بکارگیری کنترل مرکزی و سیستم هوشمند در خانه مشتریان بیشتری در مقایسه با خانه معمولی دارد؛ به همین منظور شما می توانید با صرف اندکی هزینه، ارزش خانه خود را از لحاظ قیمت افزایش داده و از خانه ای مشتری پسندتر بهره مند گردید.
  • کاهش مصرف انرژی: تجهیز بخش های مختلفی از خانه مانند سیستم روشنایی به سیستم هوشمند سازی ساختمان سبب می شود تا هیچ گاه لامپ اضافی در منزل روشن نماند، ضمن اینکه سیستم کنترل گرمایش و سرمایش در خانه های هوشمند، دمای محیط منزل را در حد کاملا مطلوب و متعادل نگه می دارد.
  • امنیت و آسایش: یکی دیگر از مزایای جالب توجه در استفاده از ایده ناب کنترل هوشمند سیستم روشنایی یا سیستم صوت و تصویری، روشن سازی خودکار چراغ ها است که در جلوگیری از وقوع سرقت بسیار کاربردی و تاثیر گذار می باشد

هوشمند سازی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *