امکانات و تجهیزات خانه هوشمند را بشناسیم

خانه هوشمند

در دنیای امروز به برخی از ساختمان های مدرن، خانه هوشمند گفته می شود. در حقیقت شما با هوشمند سازی خانه های خود می توانید در هر نقطه ای از دنیا که باشید و در هر زمانی از شبانه روز تسلط کاملی بر روی کنترل و بازرسی منزل خود داشته باشید و خانه خود را از هر نظر مانند کنترل دما، کنترل باز بودن و یا بسته بودن درب های ورودی، وجود دود و یا آتش سوزی، دستبرد سارقان به اشیاء قیمتی و… مورد بررسی قرار دهید. برخی از اجزای خانه های هوشمند از چنان برنامه بالایی برخوردار هستند که در زمان های مختلف بدون هیچ کنترل و نظارتی به صورت اتوماتیک کار خود را انجام می دهند اما ببینیم ساختمان های هوشمند چه مزیت هایی دیگری می تواند داشته باشد ؟

خانه هوشمند را بشناسیم

زندگی در عصر حاضر بسیار متفاوت شده است و تمامی اجزا به سمت هوشمند شدن در پیش هستند. بنابراین منطقی می باشد که ساکنین ساختمان های مختلف،  هوشمند سازی ساختمان ها را امر مهمی بدانند.؛ زیرا با هوشمند سازی ساختمان می توان:

تمام وسایل خود را از دورترین راه تحت کنترل قرار داد

ایمنی و امنیت ساختمان را تا حد زیادی افزایش داد

در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد

هر بخش از خانه برای کودکان و افراد سالخورده قابل استفاده می شود

در صورت نبود ساکنین ساختمان در دراز مدت همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت.

 خانه هوشمند

تجهیزات یک خانه هوشمند

ساده ترین هوشمند سازی که در اغلب خانه ها دیده می شود سیستم های روشنایی است که در راه پله ها توسط چشم الکترونیک کار نورپردازی را انجام می دهد و می تواند مصرف انرژی را تا حد زیادی مدیریت کند. پس با این وجود یک خانه هوشمند هم می تواند چنین سیستم روشنایی را در قسمت های داخلی ساختمان نیز به کار ببندد، مثلا با ورود هر فردی به اتاق خواب، حمام، آشپزخانه و….برق روشن شود و به محض خروج فرد، چراغ ها خاموش شوند. تجهیزات دیگری که در خانه هوشمند کارایی بالایی دارد لوازمات سرمایش و گرمایش ساختمان است که غالبا می تواند فن کوئل ها، شومینه ها و هر نوع وسیله سرمایشی و گرمایشی را به صورت هوشمند درآورده و دمای خانه را از راه دور کنترل کند. بنابراین با وجود چنین سیستمی در ساختمان های هوشمند می توانید با کمک برنامه ای که در گوشی همراه در اختیار دارید قبل از ورود به ساختمان، دمای خانه را گرم و یا خنک سازید.

READ  چگونه خانه ای هوشمند داشته باشیم؟

 خانه هوشمند

مهمترین وسایل برای هوشمند سازی ساختمان

بحث امنیت ساختمان و ایمن سازی بخش های مختلف آن از سرقت دزدان و یا حوادث دیگری مانند آتش سوزی و….مهمترین موضوعی است که جمع زیادی از افراد به دنبال آن هستند. بنابراین امروزه شما می توانید با استفاده از سیستم های مرکزی که به شکل یکپارچه هستند، سنسورهایی از نور و دما به همراه دوربین های کنترل_ نظارت را جهت ایمن سازی ساختمان به کار ببندید و در هر لحظه ای از شبانه روز محیط داخلی ساختمان را با کمک سیستم کامپیوتر و یا گوشی های هوشمند مشاهده و کنترل کنید.

 خانه هوشمند

هوشمند سازی صوتی و تصویری ساختمان

زیباترین بخشی که یک خانه هوشمند می تواند در بر داشته باشد تجهیزاتی مربوط به تلویزیون و پخش موسیقی در هر قسمتی از ساختمان می باشد. در واقع وجود کنترل های مجزا برای تلویزیون، ماهواره و دیگر دستگاه های مربوطه مانند دی وی دی می تواند مشکلاتی را برای اعضای یک خانواده ایجاد کند. پس با هوشمند سازی خانه می توان تنها یک ریموت را برای کنترل تمام تجهیزات پخش تصویر در خانه استفاده کرد از طرفی با کمک یک هارد تحت شبکه این امکان وجود دارد تا در هر نقطه ای از ساختمان تصاویر تلویزیون را تماشا نمود. جذاب ترین هوشمند سازی ساختمان مربوط به پخش موسیقی در خانه می باشد به این صورت که توسط یک دستگاه موزیک در هر قسمت از خانه یه آهنگ مجزایی با توجه به موقعیت مکانی محل پخش خواهد شد. مثلا در اتاق خواب ها صدای موج دریا و یا دیگر آهنگ های ملایم به صورت خودکار اجرا می شود و یا در اتاق پذیرایی آهنگ های نسبتا شاد پخش می شود. در سرویس های بهداشتی و دیگر قسمت های خانه هر کدام آهنگ های با تنظیم صدای دلخواه  قابل اجرا می باشد. خوب است بدانید با کمک گوشی همراه شما می توانید تنها موسیقی یک بخش از خانه را تغییر دهید و دخالتی در دیگر موزیک ها نداشته باشید.

READ  BMS چیست؟

چه وسایلی در خانه می توانند هوشمند باشند؟

به غیر از موارد ذکر شده شما می توانید اجزای دیگری نظیر موارد ذیل را در هوشمندسازی خانه ها مورد استفاده قرار دهید مانند:

  • پرده های برقی
  • جک های برقی برای استفاده در سایبان ها و درهای پارکینگ
  • سقف های متحرک و درهای ورودی و خروجی
  • آبیاری باغچه ای
  • تنظیم نور خانه در هنگام تماشای تلویزیون ، هنگام خواب
  • هوشمند سازی سیستم گاز
  • هوشمند سازی  استخر
  • هوشمند سازی جکوزی
  • و…

انواع هوشمند سازی خانه

حال که با ساز و کار یک خانه هوشمند آشنا شدید بهتر است انواع خانه هوشمند را هم بشناسید. در واقع  ساختمان های هوشمند به دو دسته طبقه بندی می شوند که این تمایز تنها به دلیل ارتباطی است که در بین تجهیزات سیستم های هوشمند به وجود می آید. پس ما  دو نوع خانه هوشمند داریم از قبیل:

– خانه هوشمند سیمی

– خانه هوشمند بی سیم

که در این میان هر کدام می توانند مزایا و معایب منحصربفردی داشته باشند. مثلا در خانه هوشمند سیمی تمام وسایل هوشمند توسط سیم های رابطی به دستگاه مرکزی متصل هستند که ضمن بالا بردن هزینه های اجرا، زیر ساخت های پیچیده ای همراه با دشوار کردن عیب یابی در دستگاه را برای کاربر ایجاد می کنند اما از طرفی دیگر عملکرد هوشمند سازی در نمونه های سیم دار بسیار بالا می باشد و تمامی لوازمات با دقت بالایی کار هوشمند سازی را انجام می دهند. کنترل تجهیزات راحت تر بوده و سناریوهای بیشتری قابل استفاده می باشد. اما خانه هوشمند بی سیم همانطور که از نامش پیداست هیچ نوع سیمی بین تجهیزات وجود ندارد و لوازمات هوشمند توسط ارسال پروتکل ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. پس در هر زمانی می توان لوازم جدیدی را به سیستم مرکزی اضافه نمود و هیچ محدودیت مکانی را برای کاربر ایجاد نمی کند، از طرفی با سرعت بالا و هزینه های کمتری قابل اجرا هستند و در صورت بروز مشکلاتی در سیستم در کمترین زمان تعمیرات لازم خواهد  صورت می گیرد.

READ  8 نکته مهم بعد از خرید کلید لمسی که باید آن ها را رعایت کنید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *