سیستم روشنایی هوشمند نیاز امروزه خانه های ما

در بحث معماری و طراحی ساختمان، تاسیسات نقش مهمی ایفا می کند که سیستم روشنایی نیز یکی از مهمترین این بخش ها می باشد. تاسیسات از بخش های بسیاری نظیر روشنایی، تهویه، سیستم فاضلاب، سیستم های گرمایشی، تهویه و خنک کننده ها و بسیاری بخش های دیگر تشکیل می شود. امروزه سیستم های سنتی کم کم جای خود را به سیستم های هوشمند می دهند. چرا که سیستم های قدیمی دیگر بازخوردی مانند گذشته نداشته و توانایی پاسخگویی به نیازهای بشر امروزی را ندارد. از جمله سیستم های مهم ساختمانی که نیاز به هوشمند سازی و کنترل هوشمند دارند را می توان سیستم روشنایی دانست، به دلیل اینکه تقاضای مصرف کننده و انتظار خدمات رسانی سریع در این حوزه بسیار حائز اهمیت می باشد.

معرفی سیستم روشنایی

روشنایی در تمامی فضاهایی که انسان ها در آن سکونت و تردد دارند از جمله ضروری ترین امکانات می باشد و فقدان آن سبب مختل شدن امور روزانه خواهد شد. سیستم روشنایی به شیوه های بسیار متفاوتی قابلیت کنترل دارد، به طوری که شما به عنوان یک کاربر گزینه های بسیار متفاوتی را برای چگونگی کنترل روشنایی فضایی که از آن استفاده می کنید، را در اختیار خواهید داشت. اگر خیلی ساده بخواهیم سیستم های روشنایی را تعریف کنیم، به هر منبع نوری که باعث روشن شدن و دیده شدن توسط چشم می شود را می توان به آن اطلاق کرد.

 سیستم روشنایی

چگونگی کنترل سیستم روشنایی

برای کنترل روشنایی سیستم های بسیار متنوعی وجود دارد که از جمله این سیستم ها می توان به سیستم روشنایی بر اساس سنسورهای حرکتی اشاره داشت. به عنوان مثال سنسورهایی همراه با سیستم روشنایی تعبیه شود تا در صورت ورود یک شخص یا تشخیص یک حرکت جزئی، روشنایی فضا به طور خودکار فعال شود که به روشنایی اتوماتیک معروف است. یا اینکه بسیاری از سیستم های جدید روشنایی از طریق یک پنل مرکزی کنترل هوشمند قابل تنظیم می باشد و با نصب نرم افزارهای مخصوصی بر روی تلفن همراه خود قادر به بررسی و کنترل روشنایی منزل خود از راه دور نیز خواهید بود. فرض کنید قصد دارید برای مدت طولانی به سفر بروید، مسلما احتیاج دارید برای مسائل امنیتی برق خود را در ساعاتی روشن بگذارید که این امر با این سیستم کنترل هوشمند از راه دور نیز قابلیت اجرا خواهند داشت.

READ  آشنایی با ویژگی های خانه هوشمند

 سیستم روشنایی

چند راهکار برای کنترل میزان مصرف روشنایی

یکی از عمده دلایلی که برای سیستم روشنایی از روش های نوین و هوشمند استفاده می شود به علت کنترل بهتر میزان مصرف برق و روشنایی است. متاسفانه در بسیاری از کشورها در مصرف انرژی هدر رفت بالایی را شاهد هستیم. از جمله خدمات ارزنده سیستم های ساختمانی هوشمند کاهش و صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. به عنوان نمونه، یکی از راهکارها، کنترل میزان مصرف روشنایی بر اساس پیک مصرفی ساختمان می باشد. یا کنترل میزان روشنایی بر اساس لوکس فضای داخلی، مثلا اگر فضای مورد نظر یک فضای مخصوص مطالعه باشد باید میزان لوکس روشنایی آن متفاوت از فضای خواب و استراحت باشد.

اگر فضایی که طراحی شده از بازشوی کافی برخوردار باشد به طور حتم احتیاجی به نور مصنوعی در طی روز نخواهد بود که این مهم در کنترل سیستم روشنایی در نظر گرفته شده است و بسیاری از این سیستم های کنترل بر اساس زمان روشنایی داخل ساختمان را تامین خواهند کرد. یکی از نکات مهمی که در سیستم های کنترل روشنایی در نظر گرفته می شود، توان مصرفی دستگاهی می باشد که وظیفه تامین روشنایی را بر عهده دارد. مسلما اگر بیش از توان دستگاه اقدام به بهره برداری کنیم به خرابی زود هنگام آن مواجه خواهیم شد که سیستم های هوشمند کنترل روشنایی با در نظر گرفتن این نکته باعث افزایش عمر دستگاه نیز خواهند شد.

 سیستم روشنایی

سیستم کنترل هوشمند، دوستدار طبیعت

یکی از مزایای استفاده از سیستم های کنترل هوشمند کاهش مصرف انرژی که منجر به کاهش تخریب طبیعت خواهد شد. همه ما می دانیم که فعالیت های روزانه بشر که با مصرف فراوان انرژی همراه می باشد تا چه اندازه باعث تخریب طبیعت می شود. با استفاده از کنترل هوشمند در سیستم روشنایی می توانیم گام بزرگی در حفظ طبیعت برداشته و مانع از تخریب بیش از اندازه آن شویم. بسیاری از انرژی های مصرفی که در طول روز از آن بهره می بریم یا منشاء آن در طبیعت می باشد و یا به طبیعت آسیب جبران ناپذیری وارد می کند. پس عاقلانه تر آن است که با کنترل هوشمندانه مصرف انرژی از تخریب طبیعت جلوگیری کرده و منابع را برای نسل آینده حفظ کنیم.

READ  6 ایده ناب و خلاقانه برای هوشمند سازی منازل

 سیستم روشنایی

معرفی سیستم های مختلف وابسته به سیستم های روشنایی

زمانی که از سیستم روشنایی صحبت می کنیم به معنا صرفا روشن کردن محیط نخواهد بود. بسیاری از سیستم های مستقل وجود دارند که منبع تغذیه آن سیستم روشنایی ساختمان می باشد و به کمک آن به فعالیت خود می پردازد. از جمله این سیستم ها می توان به درب اتوماتیک، سیستم آسانسور، فن کویل، هوارسان، چیلر، بوستر پمپ، موتورخانه، هواکش، دیزل ژنراتور، منبع آب، سیستم امنیتی، سیستم پارکینگ، مانیتورینگ تردد و سیستم اعلام حریق اشاره داشت.

سیستم فن کویل

در کنترل هوشمند سیستم فن کویل یک جدول زمان بندی تغییر دمای محیط توسط ترموستات در طول هفته و ماه تعیین می شود تا در مصرف بهتر و صرفه جویی انرژی بتوان استفاده کرد.

قابلیت تنظیم دمایی هر فن کویل از راه دور به وسیله سیستم BMS

نمایش وضعیت دمایی هر فن کویل بر روی مانیتور

کنترل تمامی ادوات مربوط به سیستم فن کویل از جمله ورودی شیر آب گرم و شیر آب سرد، پمپ، چیلر و بویلر برای اعلام به سیستم BMS

سیستم هوارسان

1-مانیتورینگ و ارسال فرمان روشن و خاموش بودن دستگاه

2- پایش دمای هوای بازگشت و دمای هوای تازه

3- کنترل خودکار دمپرهای هواساز

4- پایش سنسورهای یخ زدگی

5- پایش دمای کویل های گرمایشی و سرمایشی

6- کنترل دما از طریق کویل های گرمایشی و سرمایشی و دمای هوای بازگشت

7- کنترل و کاهش توان هواساز در صورت وجود هوای آزاد مطبوع

8- پایش فیلترهای هوارسان

9- کنترل و پایش رطوبت فضاهای عمومی از طریق رطوبت ساز

READ  هوشمند سازی خانه چه تاثیری در زندگی ما دارد

10- کنترل میزان دی اکسید کربن در فضاهای عمومی از طریق دمپر هوای تازه

11- تنظیم مجدد

12- اعلام خرابی ها و اشکالات از راه دور ……..

 سیستم روشنایی

صرفه جویی در هزینه

شاید استفاده از سیستم های روشنایی هوشمند کمی گران قیمت تر از سیستم های سنتی باشند اما در دراز مدت بازگشت هزینه ای را که بابت این سیستم ها می کنید را خواهید دید. زیرا با صرف هزینه کمی بیشتر در آینده متوجه خواهید شد که پول کمتری بابت مصرف انرژی که به دلیل ناکارآمدی سیستم سنتی می باشد را پرداخت می کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *