هوشمند سازی ساختمان فونداسیون شهر هوشمند

هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان، فرآیندی است که در طی آن یک ساختمان را از نظر ظاهری و عملکردی به یک ساختمان بسیار پیشرفته و راحت تبدیل می کند. این سیستم باعث می شود که میزان امنیت و آسودگی ساکنین ساختمان ها افزایش یابد. علاوه بر این، هوشمند سازی ساختمان ها امکانات و قابلیت های بسیار بیشتری را در ساختمان ها ایجاد می کند که در ادامه این مقاله قصد داریم که به بررسی بیشتر این قابلیت ها و همچنین انواع روش های هوشمند کردن خانه ها و ساختمان ها بپردازیم.

منظور از هوشمند سازی ساختمان چیست؟

امروزه یک واژه جدید و نو در جامعه با عنوان هوشمند سازی ساختمان به وجود آمده است که استفاده از آن روز به روز در حال گسترش می باشد. منظور از این واژه همگام کردن یک ساختمان با جدیدترین و تازه ترین تکنولوژی های روز دنیا می باشد تا با استفاده از آن ها میزان مصرف انرژی، خطای انسانی و سایر دغدغه های روزمره زندگی انسان کاهش یابد.

به عبارت دیگر سیستم هوشمند سازی ساختمان، برنامه های از قبل تعیین شده ای را در بخش های مختلف ساختمان ایجاد می کند تا این برنامه ها بتوانند در زمان های مورد نظر تصمیمات دقیقی بگیرند.

 هوشمند سازی ساختمان

تجهیزات خانه هوشمند

اولین گام برای هوشمند سازی خانه جایگزین کردن پنل لمسی مرکزی با کلید های سنتی مکانیکی بوده تا این پنل ها بتوانند به تمام تجهیزات یک خانه و یا ساختمان دسترسی داشته باشند. به طور کلی تجهیزاتی که در ساختمان و خانه هوشمند وجود دارد، شامل موارد زیر می شود:

·        سیستم سرمایش و گرمایش

·        روشنایی

·        سیستم امنیتی و حفاظتی ساختمان

READ  چگونه خانه ای هوشمند داشته باشیم؟

·        سنسور

·        اطلاعات هوشمند

·        دستیار صوتی

 هوشمند سازی ساختمان

روش های هوشمند سازی ساختمان ها

در حالت کلی در فرآیند هوشمند سازی ساختمان ها، اطلاعات مورد نظر توسط چند سنسور جمع آوری و به سیستم مرکزی منتقل و بعد از تحلیل و بررسی دستورالعمل هایی برای اجرا به سوی عملگرها ارسال می شود. با در نظر گرفتن این تعریف می توانیم بگوییم که هوشمند سازی ساختمان ها به 3 روش مختلف قابل انجام می باشد که این 3 روش عبارت اند از:

1.    به کارگیری از سیم کشی های مجزا (BUS) برای جابجایی اطلاعات: در این روش اطلاعات به وسیله سنسورها به مرکز کنترل ارسال می شوند تا این اطلاعات در آنجا مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند. بعد از بررسی اطلاعات در مرکز کنترل فرمان هایی به عملگرها منتقل خواهد شد که این عملگر ها اصولاً در همان مرکز کنترل نصب هستند. اجرای فرمان ها توسط عملگرها باعث قطع و وصل شدن جریان برق می شود.

2.    جابجایی و نقل و انتقال اطلاعات با استفاده از سیم های برق: در این روش بدون اینکه نیاز به کابل کشی مجزا وجود داشته باشد، اطلاعات مورد نظر در سیم های برق منتقل می شود.

3.    نقل و انتقال اطلاعات با استفاده از سیستم های وایرلس: در این روش سیگنال های وایرلس اطلاعات و فرمان ها را جابجا می کنند و نیازی به تغییر در سیم کشی ساختمان ها وجود ندارد.

 هوشمند سازی ساختمان

استفاده از سیستم هوشمند در ساختمان ها چه مزایایی دارد؟

هوشمند سازی یک ساختمان باعث می شود که ساختمان مورد نظر از ویژگی ها و مزایایی برخوردار شود و در آن تفاوت عمده ای با ساختمان های معمولی به وجود آید. به همین دلیل در ادامه می خواهیم به بررسی چند مورد از مهمترین مزایای هوشمند سازی ساختمان ها بپردازیم.

READ  نکاتی بسیار مهم درباره هوشمند سازی خانه های قدیمی

·        کاهش هزینه و مصرف انرژی: جالب است بدانید که ساختمان ها اعم از ساختمان های مسکونی و تجاری نقش بسیار زیادی در میزان مصرف انرژی کشور دارند. به همین دلیل ساکنین ساختمان ها باید به طور ماهانه مبلغ زیادی را برای مصرف انرژی پرداخت نمایند که این امر موجب نارضایتی آن ها خواهد شد. خوشبختانه سیستم هوشمند سازی ساختمان با بهینه کردن میزان مصرف آب، برق و گاز به مدیران کمک می کند تا هزینه شارژ ساختمان را کاهش دهند. یک ساختمان هوشمند با استفاده از برنامه های از پیش تعیین شده در زمان های گوناگون مانند؛ زمان حضور و یا عدم حضور ساکنین، در ساعت های مختلف شبانه روز و… الگوی متفاوتی را برای مصرف انرژی دنبال می کند. به عنوان مثال وجود سیستم تهویه هوشمند در ساختمان باعث می شود که در هر زمان از هوای بیرون برای خنک کردن محیط داخلی ساختمان استفاده و به این طریق میزان مصرف برق را کاهش دهد.

·        بالا رفتن امنیت ساختمان: یکی دیگر از مزیت های هوشمند کردن ساختمان ها این است که میزان امنیت آن ها در برابر ورود سارقین به داخل ساختمان تا حد قابل توجهی افزایش پیدا می کند. به طوری که سنسور های حرکتی و دوربین های امنیتی هوشمند به سارقین اجازه نمی دهد که در ساعت های پرخطر  به درب ورودی ساختمان حتی نزدیک شوند.

·        مدیریت بهینه: با استفاده از سیستم هوشمند خیلی راحت تر می توان ساختمان ها را مدیریت کرد. به این صورت که مدیران می توانند در هرجای دنیا که باشند تنها با استفاده تلفن همراه هوشمند خود، ساختمان را مدیریت کنند. به عبارت دیگر در صورت هر نوع اختلال در عملکرد تجهیزات هوشمند موجود در ساختمان یک هشدار به گوشی هوشمند مدیر ساختمان ارسال خواهد کرد. به عنوان مثال اهرم های هوشمند تعبیه شده در شیرآلات هر نوع نشتی آب و گاز را به سرعت تشخیص داده و جریان آب و گاز را برای جلوگیری از خطرات احتمالی قطع می کنند.

READ  هوشمند سازی ویلاهای مدرن چیست و چه مزایایی دارد؟

 هوشمند سازی ساختمان

چه نوع ساختمان هایی را می توان هوشمند کرد؟

خیلی ها تصور می کنند که هوشمند سازی ساختمان ها تنها برای ساختمان های جدید، بزرگ و تازه ساخت امکان پذیر بوده و ساختمان آن ها به دلیل قدیمی و یا کوچک بودن نمی تواند از این سیستم برخوردار شود. اما باید بگوییم که این تصور کاملاً اشتباه بوده و می توان با پرداخت هزینه های مقرون به صرفه و در ظرف مدت 1 روز انواع ساختمان ها، حتی ساختمان های کلنگی را مجهز به سیستم ها و تجهیزات هوشمند کرد.

 هوشمند سازی ساختمان

هزینه هوشمند سازی ساختمان

برای برآورد و تخمین هزینه های هوشمند سازی ساختمان در ابتدا لازم است که نیازمندی ها و قابلیت های مورد انتظار خود را مشخص کرده و سپس با مشاوران شرکت های ارائه دهنده تجهیزات هوشمند ساختمان ها تماس حاصل نمایید. این روش به شما کمک می کند تا بتوانید از امکانات و قابلیت های بیشتری با قیمت مقرون به صرفه تری برخوردار شوید.

برای اطلاع دقیق از قیمت خدمات هوشمند کردن ساختمان و تماس با مشاوران ما، توصیه می کنیم که در اسرع وقت به وب سایت هوشمند سازی مراجعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *