هوشمند سازی تاسیسات ساختمانی چیست؟

هوشمند سازی تاسیسات

هوشمند سازی ساختمان یکی از معجزه آسا ترین گام های بشر امروزی در جهت تامین رفاه بیشتر است. از بخش های هوشمند سازی ساختمان، هوشمند سازی تاسیسات است که از مهمترین بخش های هوشمند سازی خانه و ویلا است. در ادامه به بررسی مفهوم هوشمند سازی تاسیسات و انواع آن پرداخته خواهد شد.

تاسیسات ساختمانی چیست؟

از مهمترین مراحل ساخت و ساز اجرای تاسیسات ساختمان است که به طور واقعی یک خانه را تبدیل به یک خانه دیگر می کند. تاسیسات به مجموعه ای از سیستم های پیچیده و منظم اطلاق می شود که به سبب آسایش حال انسان اجرا می شوند. تاسیسات ساختمانی به دو نوع کلی الکتریکی و مکانیکی تقسیم می شود که هر یک از آنها نیز انواع مختلفی دارند. از تاسیسات مکانیکی ساختمان می توان به تجهیزات سرمایشی، تجهیزات گرمایشی، سیستم آبرسانی، سیستم گازرسانی و سیستم اطفای حریق اشاره کرد که تک تک آنها نقش بسزایی در جهت ایجاد رفاه و آسایش انسان دارند. تاسیسات الکتریکی ساختمان نیز به سیستم برق کشی ساختمان مربوط می شود. تاسیسات ساختمانی می بایستی توسط شخص متخصص و کاربلد اجرا شود چرا که عدم اجرای صحیح تاسیسات با تجهیزات با کیفیت سبب هدر رفتن انرژی می شود. از دیگر راهکارهایی که موجب جلوگیری از انرژی هایی مانند برق و آب می شود هوشمند سازی تاسیسات است.

هوشمند سازی تاسیسات چیست؟

هوشمند سازی تاسیسات بخشی از هوشمند سازی ساختمان است. هوشمند سازی ساختمان به کنترل یکپارچه ساختمان از طریق گوشی تلفن و یا به صورت خودکار از طریق هوش مرکزی گفته می شود. در هوشمند سازی ساختمان تمامی سیستم های موجود در ساختمان از سیستم برق کشی گرفته تا سیستم آب رسانی در اختیار کنترل کننده مرکزی قرار می گیرد. این کنترل کننده مرکزی تمامی اختیارات لازم برای قطع و یا وصل تاسیسات را دارد که باعث جلوگیری از هدر رفتن بی رویه انرژی می شود  البته لازم به ذکر است که این هوش مرکزی نسبت به برنامه نویسی قبلی عمل می کند و با گوشی همراه قابل کنترل است. هوشمند سازی تاسیسات کاملا به نفع شخص کاربر است که این نفع پس از راه اندازی سیستم هوشمند سازی تاسیسات ساختمان در اولین دریافت قبض قابل مشاهده است. هوشمند سازی تاسیسات برای انواع ساختمان از جمله خانه های وسیع، ادارات و بانک های چند طبقه، ویلا و هتل قابل راه اندازی است.

READ  اهمیت سیستم امنیتی در ایمنی خانه هوشمند

 هوشمند سازی تاسیسات

هوشمند سازی سیستم سرمایشی

از شاخه های تاسیسات مکانیکی ساختمان سیستم سرمایشی ساختمان است. این سیستم وظیفه ای ویژه ای در امر ایجاد هوای خنک و مطلوب در طول روزهای گرم تابستان ایفا می کند. سیستم سرمایشی از دو انرژی آب و برق به جهت تامین هوای خنک و مطلوب بهره می گیرد. عدم توجه به صرفه جویی در استفاده از سیستم سرمایشی موجب دریافت قبض های سنگین از اداره آب و برق می شود. هوشمند سازی سیستم سرمایشی ساختمان از فعالیت بیهوده سیستم سرمایشی در محیط های خالی ساختمان جلوگیری می کند و باعث صرفه جویی در مصرف آب و برق می شود. البته صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از ابعاد هوشمند سازی سیستم سرمایشی است. از دیگر مزایای تاسیسات هوشمند آشنایی خانه هوشمند با علاقیات شخص کاربر است، این یعنی کنترل کننده مرکزی سیستم سرمایشی را باب میل کاربر تنظیم می کند. سیستم سرمایشی توسط خود کاربر از طریق تلفن همراه نیز قابل کنترل و تنظیم است. کاربر می تواند حتی قبل از رسیدن به ساختمان نیز سیستم سرمایشی ساختمان را فعال کند تا فضای خنک قبل از رسیدن او آماده باشد.

 هوشمند سازی تاسیسات

هوشمند سازی تجهیزات گرمایشی

سیستم گرمایشی از تاسیسات مکانیکی ساختمان محسوب می شود. این سیستم وظیفه ایجاد گرما مطلوب در تمامی قسمت های ساختمان را بر عهده دارد. سیستم گرمایشی ساختمان های بزرگ و ویلاها اغلب توسط موتورخانه کنترل می شود. موتورخانه از سری سیستم های پیچیده و مهم در هر ساختمان است که عدم توجه به کارکرد بهینه آن سبب پرداخت هزینه های هنگفت از بابت مصرف انرژی های مختلف می شود. این سیستم از بخش های مختلفی مانند پکیج، رادیاتور، بویلر، مشعل و دیگ تشکیل شده است. سوخت مصرفی اصلی موتورخانه ها گاز است که جهت اجرای صحیح گرما رسانی انرژی آب نیز وارد عمل می شود. عدم توجه مصرف انرژی در موتورخانه ها و نبود برنامه مناسب در جهت صرفه جویی از انرژی در موتورخانه باعث خواهد شد پول بسیاری از جیب شما برود. هوشمند سازی تاسیسات این مشکل را حل می کند. در هوشمند سازی ساختمان کنترل کننده مرکزی مستقیما به سیستم گرمایشی متصل می شود و دستورات لازم جهت قطع و یا وصل را به موتورخانه می دهد. اجرای هوشمند سازی تجهیزات گرمایشی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی، کنترل سیستم گرمایشی از طریق تلفن و ایجاد محیطی مناسب و دلخواه توسط کنترل کننده مرکزی پس از و یا قبل از رسیدن شما به خانه می شود.

READ  چگونه خانه ای هوشمند داشته باشیم؟

 هوشمند سازی تاسیسات

هوشمند سازی تاسیسات آبرسانی

از دیگر سیستم های مهم در هر ساختمان مرفه سیستم آبرسانی است که روزها چندین لیتر از آن مصرف می شود. انرژی آب از سری انرژی هایی است که امروزه کشور با بحران های جدی از بابت کمبود آن مواجه می شود، از این رو توجه به مصرف بهینه آب بسیار مهم است. سیستم آبرسانی در ساختمان علاوه بر تامین مصارفی مانند شستشو، استحمام و آبیاری در سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. عدم توجه به مصرف بهینه آب سبب پرداخت هزینه های سنگین به اداره آب می شود چرا که یکی از اقدامات این اداره به سبب صرفه جویی در مصرف آب ارسال قبض های سنگین و چند برابری است. هوشمند سازی خانه از بروز این مشکل جلوگیری می کند. هوشمند سازی سیستم آبرسانی سبب قطع به موقع آب در بخش های مختلف ساختمان می شود. تاسیسات هوشمند آبرسانی ساختمان به هوشمند سازی سیستم تخلیه و یا تعویض آب استخر نیز مربوط می شود. با فشار چند عدد دکمه قرار خواهید بود قبل از رسیدن به خانه و یا ویلا آب استخر را خالی و یا تعویض کنید.

 هوشمند سازی تاسیسات

هوشمند سازی سیستم الکتریکی

در تمامی طول تاریخ انسان خواهان روشنایی است. انسان غار نشین با ایجاد آتش و انسان های امروزی با ایجاد سیستم های الکتریکی مختلف در سراسر خانه شب را تبدیل به روز می کنند. سیستم الکتریکی خانه از اهم سیستم های تاسیساتی هر ساختمان به شمار می آید. انرژی الکتریکی در بخش های مختلفی از خانه استفاده می شود که نیاز به صرفه جویی دارد. هوشمند سازی سیستم الکتریکی ساختمان باعث صرفه جویی در مصرف انرژی گران بهای برق می شود. هوشمند سازی این سیستم سبب کنترل تمامی لامپ های خانه، تلویزیون، چای ساز و درب های اتوماتیک می شود.

READ  هوشمند سازی بدون تخریب به چه شکل انجام می شود و چه مزایایی دارد

 هوشمند سازی تاسیسات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *