چرا باید به سیستم روشنایی هوشمند روی بیاوریم؟

سیستم روشنایی هوشمند

آیا از سیستم روشنایی هوشمند ساختمان چیزی می دانید؟ هوشمند سازی سیستم روشنایی یکی از حوزه های هوشمند سازی ساختمان است که به هوشمند سازی لامپ ها و چراغ های ساختمان مربوط می شود. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع و چگونگی برقراری یک سیستم هوشمند روشنایی پرداخته خواهد شد.

حوزه های هوشمند سازی خانه چه مواردی هستند؟

از مهمترین بخش های ساخت و ساز یک خانه مرفه و زیبا اجرای تاسیسات ساختمان است در حالت کلی آنچه یک خانه را به یک خانه واقعی تبدیل می کند تاسیسات آن است. تاسیسات ساختمان به بخش های مختلفی تقسیم می شود و هر یک طرز کار خود را دارد. از آنجایی که تاسیسات ساختمان رابطه مستقیمی با مصرف گاز، برق و آب دارند صرفه جویی در مصرف و چگونگی مصرف بهینه آنها امری دشوار است و نیازمند بکارگیری روش های هوشمندانه است. از این رو حوزه جدیدی در صنعت ساختمان سازی بنا شده است که هوشمند سازی نام دارد. هوشمند سازی انرژی در چنین ساختمان های اهمیت می یابد. تمام تاسیسات ساختمان از تاسیسات الکتریکی گرفته تا تاسیسات سیستم روشنایی قابل هوشمند سازی هستند و محدودیتی در این باره وجود ندارد. در این مقاله به بررسی یکی از حوزه های هوشمند سازی ساختمان یعنی چیستی هوشمند سازی سیستم روشنایی، مزایای سیستم روشنایی هوشمند و چگونگی کارکرد آن پرداخته خواهد شد.

هوشمند سازی سیستم روشنایی ساختمان چیست؟

سیستم روشنایی هوشمند یا Smart Lighting System به بخشی از هوشمند سازی ساختمان اطلاق می شود که روشنایی ساختمان را کنترل می کند و در اغلب ساختمان های امروزی به کار گرفته می شود. هوشمند سازی سیستم روشنایی ساختمان از ابتدایی ترین حوزه های سیستم روشنایی ساختمان بوده و از پرطرفدارترین آنها به شمار می آید.

READ  هوشمند سازی خانه و ویلا فراتر از تخیل

چگونگی هوشمند سازی سیستم روشنایی

شاید قبل از اقدام به هوشمند سازی سیستم روشنایی ساختمان دانستن این مسئله جالب باشد که این پروسه به چه نحوی صورت می پذیرد و چگونه امکان پذیر می شود. در هوشمند سازی سیستم روشنایی کلیدهای دستی و روش های قدیمی کاملا حذف می شود و روش های هوشمند جایگزین می شود. سیستم هوشمند سازی روشنایی به مانند یک شبکه عمل می کند این یعنی ابزارهای روشنایی مانند یک شبکه به هم متصل می شوند. برای مثال هر لامپ به صورت بی سیم به لامپ نزدیکتر متصل می شود و این اتصال در تمام محیط ساختمان ادامه می یابد. در آخر پس از اعمال شبکه بر تمام ساختمان، کل این شبکه به روتر متصل می شود. پس از اتصال کل شبکه به روتر این شبکه به تبلت یا گوشی شما متصل می شود و امکان کنترل از راه دور سیستم روشنایی را میسر می سازد. در هوشمند سازی سیستم روشنایی ساختمان از 3 عملکرد متفاوت جهت هوشمند سازی کل ساختمان بهره گرفته می شود:

  1. تشخیص حضور شخص
  2. سیستم زمان بندی شده
  3. سیستم اتوماتیک

هر یک از این روش ها در قسمت های مختلفی از ساختمان اعمال می شود. برای مثال سیستم تشخیص حضور در محل هایی مانند راه پله ها و پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرد که در این روش از سنسورهای حرکتی متعدد به جهت تشخیص حرکت بهره گرفته می شود. سیستم زمان بندی شده نیز برای محیط های قابل استفاده است که قرار است برای مدت زمان معینی روشن باشند. سیستم روشنایی اتوماتیک نیز از یک کنترلر بهره می گیرد و میزان نور محیط را می سنجد و نسبت به آن میزان نور دهی لامپ ها هوشمند را مشخص می کند. در تمامی روش های هوشمند سازی سیستم روشنایی میزان و شدت نور لامپ ها قابل برنامه ریزی قبلی است.

READ  هوشمند سازی بدون تخریب به چه شکل انجام می شود و چه مزایایی دارد

 سیستم روشنایی هوشمند

مزایای هوشمند سازی این سیستم

مزایای سیستم روشنایی هوشمند بسیار است. از مهمترین مزایای هوشمند سازی سیستم روشنایی صرفه جویی در مصرف انرژی برق است که نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه های پرداختی می شود بلکه کمک شایانی به ذخیره برق کشور می کند. هوشمند سازی سیستم روشنایی این امکان را ممکن می سازد که قبل از ورود و یا خروج از یک محل مانند اتاق خواب چراغ آن را خاموش کنید که این امر به راحتی توسط گوشی و یا تبلت ممکن است. سیستم روشنایی هوشمند برای جلوگیری از سرقت و امنیت ساختمان نیز کاربرد دارد برای مثال شما قادر خواهید بود زمانی که خانه نیستید لامپ های قسمتی از ساختمان را به هنگام غروب روشن کنید تا بتوانید حضور خود در خانه را شبیه سازی کنید. سیستم روشنایی هوشمند با تنظیم میزان و شدت نور نه تنها سبب صرفه جویی در مصرف برق می شود بلکه به دلپذیر بودن نور محیط نیز کمک می کند. از آنجایی که بخشی از روشنایی ساختمان به پرده و کرکره های ساختمان مربوط است، سیستم روشنایی هوشمند به پرده ها نیز متصل می شود به هنگام روز پرده ها را کنار می زند.

کاهش مصرف انرژی  با استفاده از سیستم روشنایی هوشمند

همانطور که گفته شد از مهمترین مزایای سیستم روشنایی هوشمند در یک ساختمان کاهش مصرف انرژی است. با جستجویی مختصر در منابع مختلف می توانید خود به این مهم دست پیدا کنید. در منابع مختلف ذکر شده است که با اجرای این سیستم می توان تا 70% از مصرف انرژی برق صرفه جویی کرد. صرفه جویی تا 70 % میزان قابل توجهی از صرفه جویی در مصرف انرژی است. با اندکی تامل خواهید فهمید که به جای صرف هزینه های هنگفت حاصل از مصرف برق می توانید یک بار برای همیشه جهت هوشمند سازی ساختمان هزینه کنید و تا آخر عمر از آن صرفه جویی هفتاد درصدی لذت ببرید.

READ  کاربرد هوشمند سازی ساختمان در چیست

قیمت سیستم روشنایی هوشمند

اغلب افرادی که به هوشمند سازی ساختمان فکر می کنند پس از بررسی هزینه ها در خیال خود از این کار منصرف می شوند و اجرای این سیستم را بسیار پرخرج می دانند. سیستم روشنایی هوشمند ساختمان چند سالی است که وارد بازار و صنعت ساختمان سازی شده است و دست های بسیاری در این زمینه وجود دارد از این رو قیمت هوشمند سازی روشنایی تا حد چشمگیری کاهش یافته است. اگر شما شخصی هستید که قادر به هوشمند سازی کل ساختمان نیستید می توانید به جهت صرفه جویی در هزینه و داشتن خانه ای لوکس تنها قسمت هایی از ساختمان مانند راه پله ها و یا پارکینگ را هوشمند سازی کنید. این سایت یکی از صد ها شرکتی است که در زمینه هوشمند سازی ساختمان و هوشمند سازی روشنایی فعالیت می کند ولی بی شک بهترین آن ها بوده و سرویس های با صرفه اقتصادی را به مشتری های خود پیشنهاد می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *