آشنایی با درب هوشمند خانه و ویژگی و انواع آن

smart home door

درب هوشمند خانه یکی از اجزای اصلی در یک خانه مدرن امروزی و هوشمند سازی شده است که علاوه بر اینکه نقش مهمی در تامین امنیت خانه دارد، می تواند خدمات های رفاهی دیگری فراهم کند از جمله اتصال به دستگاه های هوشمند دیگر و بهبود وضعیت خانه در صورت ورود و خروج اعضای خانواده. در این مقاله می خواهیم به معرفی smart home door یا درب هوشمند خانگی که با یک سیستم قفل دیجیتال ایجاد می شود، ویژگی های در هوشمند خانه، انواع این قفل ها، نحوه نصب و خرید آنها توضیحاتی را بیان کنیم.

معرفی درب هوشمند خانگی

یکی از اولین و مهمترین موارد امنیتی که لازم است برای خانه خود در نظر بگیرید این است که شما باید قفل های سنتی خانه خود را بروزرسانی نموده و آنها را تقویت نمایید. بنابراین می توانید از قفل های الکترونیکی که بهترین راه حل های برای این کار است، استفاده نمایید. در واقع می توان گفت یک قفل هوشمند صرفاً یک قفل الکترونیکی است که از پروتکل های ارتباطی بلوتوث، WiFi یا Z-Wave برای تعامل با سایر دستگاه های خانه هوشمند شما استفاده می کند.

در این قفل ها شما یا از برنامه ای در تلفن هوشمند خود استفاده می کنید یا به کمک یک fob (کارت یا تگ ) اختصاصی. با نزدیک کردن آن به درب هوشمند خانه، درب را باز می نمایید. در واقع با این کار شما از دست زدن به کلید یا حتی بدتر از آن، پیدا کردن کلیدهای خود در محل کار یا خانه نجات پیدا می نمایید.

 smart home door

ویژگی های درب هوشمند خانه

قفل های هوشمند مانند قفل های سنتی به دو بخش اصلی برای کار نیاز دارند: قفل و کلید. در مورد این قفل های الکترونیکی در درب هوشمند خانه، کلید یک کلید فیزیکی نیست بلکه یک تلفن هوشمند یا یک کلید مخصوص ( fob ) است که به صراحت برای این منظور تنظیم شده است . در واقع این مهمترین ویژگی در سیستم درب هوشمند خانه است که می تواند به صورت بی سیم احراز هویت لازم برای باز کردن قفل درب را انجام می دهد.

READ  لوازم خانگی هوشمند و همه چیز درباره آنها

قفل های هوشمند همچنین دارای این ویژگی هستند که به کاربران امکان می دهند تا طریق کلید مجازی دسترسی به شخص ثالث را صادر کنند. این کلید را می توان از طریق پروتکل های استاندارد پیام رسانی مانند ایمیل یا پیام کوتاه به تلفن هوشمند گیرنده ارسال کرد. پس از دریافت این کلید ، گیرنده قادر خواهد بود قفل هوشمند را در مدت زمانی که قبلاً توسط فرستنده مشخص شده، باز کند.

قفل های الکترونیکی در درب هوشمند خانه ممکن است از بلوتوث و SSL برای برقراری ارتباط استفاده کنند و ارتباطات را با استفاده از AES (استاندارد رمزگذاری پیشرفته) 128 یا 256 بیتی رمزگذاری نمایند.

 smart home door

انواع درب هوشمند خانه

در مورد انواع درب هوشمند خانه باید گفت این درها که به واسطه دستگاه های امنیتی روی آنها می توانند هوشمند سازی شده و قابل کنترل شوند، علاوه بر کنترل رفت و آمد می توانند با توجه نوعی که دارند، ویژگی ها و کاربرد های دیگری نیز داشته باشند.

به عنوان مثال ماهیت این قفل در درب هوشمند خانه در برخی از آنها، امکان انتقال پیام به سیستم های گرمایشی و روشنایی را نیز می دهد. بنابراین این سیستم گرمایشی یا روشنایی بی سیم (که خود نیز هوشمند است) در حالی که شما از درب وارد می شوید، آماده به کار شده و می تواند سیستم های گرمایشی و روشنایی خانه را فعال کند. حال به جای اینکه بخواهید وارد یک راهرو تاریک و سرد شوید ، وارد خانه ای زیبا می شوید.

همچنین در غالب نمونه های درب هوشمند خانه، این امکان وجود دارد که قفل های هوشمند قادر به دسترسی از راه دور یا دسترسی از طریق یک برنامه تلفن همراه هستند. برخی از قفل های هوشمند شامل اتصال Wi-Fi داخلی هستند که امکان نظارت بر ویژگی هایی از قبیل اعلان های دستیابی یا دوربین ها را برای نشان دادن شخصی که درخواست دسترسی دارد ، فراهم می آورند.

READ  5 دلیل بسیار مهم برای هوشمند سازی خانه

 درب هوشمند خانه

نحوه نصب قفل هوشمند خانگی

همانطور که در قسمت های بالا بیان کردیم، قفل هوشمند در هوشمند سازی درب های ورودی و خروجی خانه نقش مهمی دارد و می تواند قابلیت ها و ویژگی های مختلف دیگری را نیز در صورت اتصال به سایر دستگاه های الکترونیکی برنامه ریزی شده فراهم کند.

در مورد نحوه نصب این نوع از قفل ها روی درب هوشمند خانه باید گفت این کار طی چند مرحله انجام می شود که عبارتند از:

  • در ابتدا لازم است از محل نصب قفل دیجیتال بر روی در هوشمند خانه اطمینان حاصل کنید. این اطمینان باید از جهت ابعاد و چهارچوب درب و توجه به استاندارد های قفل دیجیتال باشد.
  • مرحله دوم خرید قفل دیجیتال است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.
  • مرحله سوم نصب قفل دیجیتال است که باید مطابق کاتالوگ انجام گیرد همچنین شما می توانید آن را به یک متخصص در این زمینه محول کنید.
  • اندازه گیری ضخامت درب، سوراخ کاری و بستن بدنه قفل دیجیتال در کنار راه اندازی و تنظیم این نوع از قفل ها مراحل پایانی نصب قفل می باشد.

توجه کنید که نصب صحیح این نوع از قفل ها مانند سایر قفل های قدیمی و … در حفظ کارایی و عمر مفیدشان بسیار اهمیت دارد.

 درب هوشمند خانه

خرید قفل هوشمند خانگی برای در هوشمند خانه

امروزه بهتر است بدانید که قفل هوشمند از بادوام ترین، پر استقبال ترین و امن ترین قفل های ورودی درب ها شناخته می شوند که کاربرد آنها رو به گسترش است. برای خرید باید به این نکته توجه کنید که در ایران انواع مختلفی از این نوع قفل ها برای ایجاد درب هوشمند خانه وجود دارد که دارای آلارم حوادث امنیتی، قابلیت کنترل از طریق موبایل و … می باشند. بنابراین می توانید بسته به نیاز خود از این گونه قفل ها بهره مند شده و نصب آنها را نیز به شرکت های خدمات فروشندگان بسپارید.

READ  نکاتی مهم درباره هوشمند سازی خانه های نوساز

نکته مهم دیگری که باید در مورد در هوشمند خانه بدانید این است که در هنگام خرید باید توجه کنید که این قفل ها می توانند عمدتا به صورت اثر انگشتی، پسورد دار یا به صورت کارتی در بازار موجود باشند و شما لازم است با توجه به وضعیت خانواده از بهترین آن استفاده کنید. مثلا برای افراد کهنسال نمونه پسورد دار ممکن است مشکل آفرین باشد یا گم کردن کارت می تواند برای قفل های کارتی ایجاد دردسر کند. بنابراین بهترین نوع قفل های هوشمند، انواع اثر انگشتی آن می باشد.

 درب هوشمند خانه

هزینه قفل های هوشمند برای هوشمندسازی درب

در مورد هزینه انواع سیستم درب هوشمند باید گفت یک قفل الکترونیکی هزینه بسیار بیشتری نسبت به قفل های استاندارد گذشته دارد.مثلا در کشورهای خارجی شما می توانید بیشتر قفل ها را در محدوده 100 دلار پیدا کنید، اما اگر می خواهید قفلی داشته باشید که بتوانید از هر کجا آنرا کنترل کنید و قابلیت هوشمند سازی از طرف شما را داشته باشد ( شامل دستورات صوتی ، آژیر خطر اعلانات و … )، باید در محدوده 200 تا 300 دلار هزینه کنید.

با توجه به اینکه بیشتر این قفل ها در درون کشور، داخلی سازی شده اند، قیمت قفل های هوشمند داخلی نسبت به کالاهای مشابه خارجی ارزان تر هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *