بررسی نقش هوش مصنوعی در خانه هوشمند

هوش مصنوعی در خانه هوشمند

IOT و هوش مصنوعی در خانه هوشمند، عوامل اصلی رشد بازارهای خانگی SMART هستند. زندگی هوشمند با اتوماسیون و AI-IoT یکپارچه، امروزه  دیگر به عنوان یک ابزار لوکس در نظر گرفته نمی شود، زیرا ابزارهای اتوماسیون خانگی مقرون به صرفه تر شده اند. علاوه بر این کنترل خانه هوشمند می تواند توسط سخت افزار محلی یا با هوش مبتنی بر ابر به صورت آنلاین فعال شده و می تواند در مدیریت خانه، کاهش هزینه های زندگی و ارتقای سطح و کیفیت زندگی خانگی بسیار بسیار موثر باشد. در ادامه مقاله بیشتر به موضوع بررسی نقش هوش مصنوعی در خانه هوشمند خواهیم پرداخت.

معرفی هوش مصنوعی

در علم رایانه ، هوش مصنوعی (AI)، که گاه به آن هوش دستگاهی نیز گفته می شود ، چیزی متفاوت با هوش طبیعی است که در انسانها و حیواناتات قرار دارد.

در یک تعریف کوتاه از هوش مصنوعی می توان گفت، هر وسیله ای که محیط خود را درک کند و اقداماتی انجام دهد که به صورت عقلانی، شانس خود را برای دستیابی به اهداف خود به حداکثر برساند، دارای “هوش مصنوعی” می باشد. این مفهوم اغلب برای توصیف ماشینها (یا رایانه ها) استفاده می شود که از عملکردهای “شناختی” ذهن انسان مانند “یادگیری” و “حل مسئله” تقلید می شود. هرچه ماشینها به طور فزاینده ای توانایی بیشتری پیدا می کنند ، وظایف در نظر گرفته شده برای آنها نیاز به “هوش” دارد.

هوش مصنوعی در خانه هوشمند

ویژگی ها و کاربرد های هوش مصنوعی

وقتی بیشتر افراد اصطلاح هوش مصنوعی را می شنوند ، اولین چیزی که معمولاً در مورد آنها فکر می کنند ربات ها هستند. دلیلش این است که فیلم ها و رمان های با بودجه بزرگ داستانهایی در مورد ماشین های شبیه انسان دارند که ویرانگر کره زمین هستند. اما این مفهوم از هوش مصنوعی اشتباه است!

هوش مصنوعی مبتنی بر این اصل است که می توان هوش انسانی را به گونه ای تعریف کرد که یک ماشین بتواند به راحتی آن را تقلید کرده و وظایف خود را به کمک آن انجام دهد. این وظایف می تواند از ساده ترین تا مواردی که حتی پیچیده تر هم هستند را شامل شود. اهداف هوش مصنوعی شامل یادگیری، استدلال و ادراک است. هوش مصنوعی به طور مداوم در حال پیشرفت است که علوم ریاضیات، علوم رایانه، زبانشناسی، روانشناسی و … در آن بسیار مهم هستند.

READ  مزایای هوشمند سازی ساختمان در چه مواردی چشمگیرتر است

از جمله کاربرد های هوش مصنوعی باید به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • طراحی نرم افزار های هوشمند: که برای انجام کارهای تخصصی در زمینه های مختلف ایجاد می شوند.
  • طراحی بازی های هوشمند: استفاده از این علم در حوزه بازی سازی بسیار پرکاربرد است تا تجربه بازی به واقعیت نزدیکتر باشد.
  • طراحی ربات های هوشمند: کاربرد عمده از هوش مصنوعی در این زمینه و حوزه قرار دارد که به بهبود هر چه بیشتر ربات ها و ارتقای سطح درک آنها از محیط بسیار کمک می کند.

هوش مصنوعی در خانه هوشمند

مزایای هوش مصنوعی

مانند هر فناوری جدید یا نوظهور، هر تکنولوژی با هدف رفع نیاز های انسان و داشتن ویژگی های متمایز کننده به وجود می آید. هوش مصنوعی نیز یکی از این تکنولوژِ ها است که از جمله مزایای آن باید به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • تشخیص دقیق بیماری ها
    هوش مصنوعی اثبات کرده است که پتانسیل پیشرفت در زمینه مراقبت های بهداشتی را دارد. امروزه می توان گفت شاید سودمندترین پیشرفت و خدمت این تکنولوژی، امکان تشخیص بهتر بیماری ها توسط هوش مصنوعی می باشد. دکتر کلن توت ، یک پزشک طب خانواده می گوید: “از طریق یادگیری عمیق ، هوش مصنوعی می تواند به طور بالقوه هزینه را کاهش داده و صحت تشخیص بیماری های بحرانی در تصویربرداری رادیوگرافی را بهبود بخشد.”
  • حفظ منابع محیطی
    هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که در زمینه مبارزه با تاثیرات تغییرات آب و هوایی گرفته تا بهبود سیستم های بازیافت، مورد استفاده قرار گیرد. دکتر تویت اظهار داشت که هوش مصنوعی، همراه با رباتیک، می تواند “صنعت بازیافت” را دگرگون کند و امکان مرتب سازی بهتر مواد قابل بازیافت را فراهم می آورد. “این باعث کاهش هزینه های این صنعت و همچنین بهبود محیط زیست می شود.”

همچنین از دیگر مزایای این تکنولوژی باید از موارد زیر نیز نام برد که عبارتند از:

  • پیش بینی حوادث طبیعی
  • بهبود آموزش
  • جلوگیری از اعمال خشونت
  • کاهش خطرات شغلی
  • ارتقای سطح کیفی زندگی افراد
READ  توضیحاتی در خصوص هوشمند سازی ادارات

یکی از زیر شاخه های مهم کاربرد های هوش مصنوعی با توجه به مزیت ارتقا سطح کیفی زندگی، استفاده از هوش مصنوعی در هوشمند سازی خانه ها است. در ادامه می خواهیم بیشتر به آشنایی با هوش مصنوعی در خانه هوشمند بپردازیم.

هوش مصنوعی در خانه هوشمند

نقش هوش مصنوعی در خانه هوشمند

برنامه های مجهز به هوش مصنوعی و IoT مانند اتوماسیون شخصی و پیش بینی شده همراه با  ذخیره سازی داده ها، باعث می شوند با ایجاد امنیت بیشتر، امکانات راحت تر و ایمن، کیفیت زندگی افراد به طرز قابل توجهی افزایش یابد.

استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت زیرساخت های هوشمند خانه به جمع آوری داده های دستگاه های اتوماسیون خانگی، پیش بینی رفتار کاربر، تهیه داده ها، کمک به تقویت امنیت داده ها و حفظ حریم خصوصی کمک می کند. با داشتن قابلیت انجام وظایف خاص به صورت خودکار برای کاربر، حضور هوش مصنوعی در اتوماسیون منازل به ما این امکان را می دهد تا با محدود کردن هر چه بیشتر  کاربر، وسایل و امکانات منزل به صورت خودکار کنترل شده و در عین حال خانه ها ایمن تر شوند.

به کارگیری این هوش مصنوعی در خانه هوشمند و ایجاد اتوماسیون در آن، عمدتا به داده هایی که دستگاه ها جمع آوری کرده اند و  همچنین الگوریتم های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق  بستگی دارد. دستگاه های متصل به خانه های هوشمند داده ها را تهیه می کنند و هوش مصنوعی در خانه هوشمند از طریق این داده ها درک می کند که کارهای خاصی را بدون دخالت انسان انجام دهد. به عنوان مثالی از هوش مصنوعی در خانه هوشمند می توان به دماسنج های Nest اشاره نمود که به طور خودکار از رفتار مشتریان خود در مورد نحوه عملکرد آن یاد می گیرند و سپس از آن اطلاعات استفاده می کنند تا به طور خودکار دمای خانه را طوری تنظیم کنند یا وقتی که کسی در خانه نیست، با کاهش سطح انرژی، انرژی را نیز مدیریت نمایند.

هوش مصنوعی در خانه هوشمند

نقش هوش مصنوعی در خانه هوشمند  | قسمت دوم

از دیگر نقش ها و کاربرد های خانه هوشمند با هوش مصنوعی همچنین می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • امنیت داده ها و حفظ حریم خصوصی: اگرچه این مورد یکی از عوامل مهم نگرانی در استفاده از هوش مصنوعی است اما امروزه با پیشرفت های هوش مصنوعی و IoT، بحث ایمن و امنیت به خوبی جدی گرفته شده است.
  • ادغام مناسب هوش مصنوعی و IoT به دستگاهها این امکان را می دهد تا بتوانند با عملکردهای پیشرفته ، به صورت خودکار عمل کنند. به عنوان مثال ، دوربین های امنیتی معمولاً تهدیدها را به طور خودکار هشدار می دهند.
  • هوش مصنوعی می تواند با ادغام با کنترل های صوتی، کاربر را قادر سازد تا در وقت و هزینه راحت تر کردن کارها صرفه جویی کنند.
  • هوش مصنوعی در کنار IOT می توانند امکانات بسیاری را به کاربر دهند که مهم ترین ویژگی آن، شخصی سازی این امکانات است که موجب می شود شما بتوانید کارهای روزمره خود را با سهولت بیشتری انجام دهید.
  • هوش مصنوعی همچنین می تواند ضروریات و اطلاعات کاربر را آموخته و آنها را ثبت نماید که این کار برای ایجاد یک تصویر در هوش مصنوعی از فعالیت های کاربر بسیار موثر است. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می تواند یک آشپزخانه هوشمند  را طبق عادات فرد ایجاد کند. هوش مصنوعی می تواند قبل از اینکه مشتری حتی به خانه بازگردد ، شروع به پخت و پز کند. پتانسیل ارائه شده توسط IoT و AI فقط به خانه های جدید محدود نمی شود.
READ  لوازم خانگی هوشمند و همه چیز درباره آنها

هوش مصنوعی در خانه هوشمند

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در خانه هوشمند

اگر بخواهیم به مزایا و اهمیت هوش مصنوعی در خانه هوشمند اشاره ای نیز داشته باشیم، بهتر است به بیان حقایقی کوتاه از هوش مصنوعی در بازار خانه هوشمند بپردازیم که می گویند:

طبق اعلام IDC ، پیش بینی می شود بازار جهانی دستگاه های خانگی هوشمند رشد 9/26 درصدی در سال 2019 را به ارزش 832.7 میلیون محموله داشته باشند و رشد پایدار 16.9٪ (CAGR) در دوره  2019-2023 پیش بینی شده است.
همچنین طبق آمار Statista ، درآمد حاصل از بازار خانه های هوشمند 73.719 میلیون دلار آمریکا در سال 2019 است. کشور ایالات متحده را می توان از کشورهای پیشرو در زمینه درآمد های بالا در حوزه هوشمند سازی خانه دانست که درآمد ها در این کشور 23.577 میلیون دلار در سال 2019 بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *