اهداف هوشمند سازی در سازه های مسکونی و اداری

اهداف هوشمند سازی

از بهترین اموری که به زندگی و رفاه افراد در زندگی امروز کمک زیادی می کند و صرفه اقتصادی زیادی نیز به دنبال دارد هوشمند سازی سازه ها است. در این مقاله با اهداف هوشمند سازی نه تنها در سازه های مسکونی بلکه در کل سازه ها و نحوه این کار بیشتر آشنا خواهید شد.

هوشمند سازی چرا و چگونه

بیشتر افراد تصور می کنند که هوشمند سازی تنها برای سازه های مسکونی امکان پذیر است و برای دیگر سازه ها امری غیر ضروری است. اما اگر همین افراد درباره اهداف هوشمند سازی و نحوه آن اطلاعات بیشتری کسب نمایند متوجه خواهند شد که هوشمند سازی چند هدف کلی را برای ساکنان این سازه ها دنبال می کند و چه مزایایی برای کل ساکنان یک شهر خواهد داشت.

اهداف هوشمند سازی

هدف از هوشمند سازی

شاید یکی از مهمترین دلایلی که افراد علاقمند به هوشمند نمودن منزل و یا محل کار خود هستند آسایش و راحتی است که بعد از هوشمند نمودن تجهیزات و سازه ها برای افراد به وجود می آید. در تصور خود یک روز پر از مشغله را به خاطر بیاورید. در محل کار با خستگی زیادی به امور محوله خود پرداخته اید و در موقع برگشت به منزل از روشن نبودن سیستم گرمایشی منزل و سرد بودن خانه نگران هستید. باز و بسته نمودن درب پارکینگ و یا روشن و خاموش کردن چراغ های منزل، آب ندادن به گلدان ها و یا حاضر نبودن چای چقدر بر خستگی شما اضافه می کند.

با هوشمند نمودن منزل خود دیگر نگران این امور نخواهید بود. با دارا بودن یک گوشی هوشمند کل سیستم و تجهیزات منزل در خدمت شما هستند. روشن شدن سیستم گرمایشی، روشن شدن چراغ ها، باز شدن درب پارکینگ با حضور شما جلوی درب منزل و یا آب دادن به گلدان ها در زمان مقرر از کمترین اموری است که می توانید به تجهیزات هوشمند خود در منزل بسپارید و فارغ از انجام این امور خستگی از تن بیرون کنید.

READ  آشنایی با تجهیزات هوشمند ساختمان

اهداف هوشمند سازی

ممانعت از بروز خطر از اهداف هوشمند سازی

بسیاری از خطرات همیشه وقتی رخ می دهند که افراد انجام بعضی از امور را فراموش کنند. نبستن شیر گاز، باز ماندن درب ورودی و یا مشکلاتی از این دست بیشتر در اثر فراموشی رخ می دهد و اغلب نیز با بروز حوادث و سوانح  خطرناکی همراه است. از مهمترین اهداف هوشمند سازی ممانعت از بروز خطر با استفاده از تجهیزات هوشند است. این تجهیزات به راحتی با داشتن یک برنامه خاص از بروز خطرات جلوگیری نموده و در بعضی از مواقع نیز آنها را تحت کنترل کامل شما قرار می دهد.

اهداف هوشمند سازی

یک تفکر اقتصادی

از دیگر اهداف هوشمند سازی شاید بتوان گفت که مقرون به صرفه بودن هزینه های پرداختی در آن است. اگر چه راه اندازی و نصب تجهیزات هوشمند در ابتدای کار با هزینه هایی همراه است. اما بعد از طی مدت زمانی کوتاه با عدم پرداخت هزینه های اضافی این هزینه ها جبران خواهند شد. با هوشمند نمودن تجهیزات بدون نیاز به حضور افراد در منزل و یا حضور فرد در اتاق، لامپ ها خاموش و یا سیستم گرمایش و سرمایش مخصوص هر اتاق خاموش می شود. اگر چه انجام این امور در طی یک زمان کوتاه قابل لمس نباشد اما در طولانی مدت  با این کار خواهید دید که چگونه اهداف هوشمند سازی به شما در اقتصاد منزل و یا هر سازه هوشمند دیگر به کمک شما خواهد آمد.

استفاده از تجهیزات به مدت بیشتر

از دیگر اهدافی که سازه های هوشمند دارند، افزایش عمر مفید تجهیزات است. بیشتر تجهیزات و لوازم منزل در اثر فشار کاری خراب می شوند. با هوشمند بودن کل تجهیزات سازه در زمان مورد نیاز از آنها استفاده می شود. در غیر این صورت لوازم خاموش می شوند. با این کار دیگر نگران استفاده زیاد از تجهیزات خود نیستید و عمر دستگاه ها در این سازه ها بسیار بیشتر از دیگر سازه ها خواهد بود.

READ  آشنایی با ویژگی های برتر هوشمند سازی

اهداف هوشمند سازی

ایجاد ایمنی و امنیت با سیستم هوشمند

نصب دوربین مدار بسته در سازه ها کمک زیادی به ایجاد امنیت در این محیط ها می نماید. اما اگر فراموش کنید که این سیستم ها را در وقت مقرر خود سرویس نمایید و یا تجهیزات و لوازم هوشمند خود را در زمان مناسب روشن نمایید. اهداف هوشمند سازی در این زمان نیز کارایی خود را نشان خواهد داد. تعیین برنامه ریزی برای انجام سرویس های دوره ای و تعیین زمان انجام این کار نیز از اهدافی است که هوشمند سازی سازه ها را به دنبال دارد. در این مواقع دیگر نیازی به متخصص برای گوشزد نمودن زمان سرویس دهی به تجهیزات ندارید و خود سیستم در زمان مقرر به شما اطلاع می دهد.

اهداف هوشمند سازی

نظارت بر خانه بدون حضور در آن

در بعضی از مواقع نیاز به مسافرت و یا سفر کاری برای افراد اجتناب ناپذیر خواهد بود. در این زمان ساکنان منازل معمولی به دنبال فردی برای نگهداری از منزل خود هستند. فردی که در زمان مشخص به منزل سر بزند. چراغ ها را برای جلوگیری از سرقت روشن یا خاموش کند. اما با تجهیزات هوشمند خانه در دستان شماست و از هر گوشه از دنیا به سادگی سازه خود را می توانید تحت کنترل و نظارت داشته باشید.

اهداف هوشمند سازی

ایجاد یک محیط اختصاصی

در صورتی که در یک واحد ساختمانی با افراد دیگر مشترک هستید اهداف هوشمند سازی به صورت های مختلف به کمک شما خواهد آمد. به عنوان مثال: کد گذاری سیستم باز و بسته نمودن درب ورودی ساختمان کمک می کند از ورود افراد متفرقه به داخل مجتمع جلوگیری شود.

تنظیم روشنایی و نور سازه

با هوشمند کردن تجهیزات سازه ها می توان مقدار روشنایی و نور طبیعی هر اتاق را به وسیله این سیستم هوشمند تحت کنترل داشت. باز و بسته نمودن پرده ها، خاموش و روشن کردن لامپ ها  بدون دست زدن به آن از نکاتی کلیدی در کاهش هزینه های برق مصرفی سازه و مدیریت هوشمند این بخش از سازه ها است.

READ  مزایا و کاربردهای هوشمند سازی اماکن

اهداف هوشمند سازی

اهداف هوشمند سازی سازه ها با برنامه ریزی طولانی مدت

هر سازه بنا به نوع کاربرد خود از تجهیزات هوشمند  مختلفی می تواند در سیستم خود استفاده نماید. محیط های اداری امروزه شاید بیشترین مصرف انرژی را در در طول سال داشته باشند. صرف هزینه های گزاف برای روشن نگه داشتن تجهیزات به دلیل  استفاده در طی روز و دسترسی آسان به هر کدام در صورت نیاز باعث ایجاد مشکلاتی در این تجهیزات علاوه بر پرداخت انرژی های مصرفی آن خواهد شد. با روشن بودن کلیه دستگاه های یک اداره و یا شرکت در طول هفته امکان آسیب رسیدن به آنها بسیار زیاد خواهد بود.

پرداخت هزینه های تعمیرات و سرویس های دوره ای در بعضی از مواقع سر به فلک می زند و پرداخت این هزینه ها از حساب سازمان مانع از سود آوری بیشتر آن می شود. با تجهیز نمودن لوازم و دستگاه ها به سیستم هوشمند می توانید به سادگی از آنها استفاده و در غیر موارد لزوم آنها را از مدار خارج کنید.

اهداف هوشمند سازی

 مزایای هوشمند سازی

با توجه به چند مورد گفته شده می توان اهداف هوشمند سازی را به صورت چند تیتر مهم عنوان نمود.

  • ایجاد آرامش و آسایش بیشتر برای کلیه ساکنان سازه
  • نظارت دقیق بر تمامی تجهیزات حتی در زمان عدم حضور در سازه
  • کاهش هزینه ها و کاهش مصرف انرژی  در سازه
  • کاهش آسیب های وارده به تجهیزات و کاهش استهلاک آنها
  • ایجاد امنیت و ایمنی در کل سازه
  • حضور در هر قسمت از سازه حتی در صورت عدم حضور فیزیکی در آن
  • ایجاد راحتی و افزایش راندمان کاری در محیط های کاری
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *