تاریخچه ی هوشمندسازی ساختمان از گذشته تا به امروز

هوشمندسازی ساختمان

در ساختمان های جدید امروزی یکی از مراحل بسیار مهمی که به دفعات تکرار می‌شود و ساختمان های مدرن زیادی از آن استفاده می کنند، هوشمند سازی ساختمان می باشد. آیا می‌دانید هوشمندسازی ساختمان چگونه است  وتاریخچه ی هوشمندسازی ساختمان از چه زمانی می باشد؟ تاریخچه ی هوشمندسازی ساختمان در کشور ایران چگونه است؟ در این مقاله قصد داریم شما را با تاریخچه ی هوشمندسازی ساختمان آشنا کنیم.

هوشمندسازی ساختمان

کلیه سیستم های الکترونیکی، روشنایی، سیستم های صوتی تصویری، سیستم های گرمایش، پرده ها و غیره دارای عملکردی هستند که به صورت مستقل عمل می‌کنند و اما امروزه برای افزایش سطح آسایش زندگی مردم و همچنین تامین بیشتر ایمنی افراد لازم است که همه تاسیسات ساختمان به صورت تجمیع شده با هم عمل کنند. به طوری که این تاسیسات بتوانند با هم مرتبط بوده و در نهایت در زمینه رفع نیازهای خانواده بهتر عمل کنند. از طریق تکنیک های هوشمند سازی خانه های مدرن تلاش می‌شود تا برای اهالی خانه آسایش و آرامش بیشتری فراهم شود.

در تعریف خانه هوشمند باید گفت در واقع در تجمیع همه تاسیسات به کار رفته در این خانه ها برای کنترل آنها از یک پنل کنترلی در اتاق ها یا به طور کنترل از راه دور استفاده از یک یونیت کنترلی اینترنت کامپیوتر و یا غیر صورت می گیرد. در صورتی که تعداد تجهیزات خیلی زیاد باشد، تاسیسات سنتی خیلی پیچیده خواهد شد. بنابراین بهترین راه حلی که در این زمینه می توان از آن استفاده کرد استفاده از تاسیسات هوشمند می باشد.

هوشمندسازی ساختمان

تبدیل هوشمندسازی ساختمان‌ها به علم

ساختمان ها محل هایی است که در آنها سکونت، کار، تجارت و غیره صورت می‌گیرد و شاید از ابتدای خلقت انسان پیوسته به دنبال زندگی راحت تر بوده است و هدف اصلی خود را در استفاده از راحای این سیستم ها  قرارداده در تلاش است تا خود را به این هدف دست پیدا کند. از این رو در معماری و ساختمان سازی نیز به صورت استفاده از امکانات توجه بسیار زیادی می شود. به گونه ای که در سال‌های اخیر شاهد تلفیق ساخت و سازهای سنتی با تکنولوژی روز دنیا بوده یم.

READ  نکاتی در مورد هوشمند سازی ساختمان که آن ها را نمی دانید

هوشمندسازی ساختمان

 تاریخچه ی هوشمندسازی ساختمان

یکی از موضوعات بسیار مهم و جذابی که برای بسیاری از افراد وجود دارد این است که تاریخچه ی هوشمندسازی ساختمان از چه تاریخی است؟ در این مقاله قصد داریم تا شما را با تاریخچه ی هوشمند سازی ساختمان آشنا می کنیم. در رابطه با خانه ها و ساختمان های هوشمند باید گفت که ساختمان هایی که از طریق اینترنت اشیا ارتقاء پیدا می‌کنند خانه و یا ساختمان های هوشمند و یا اتوماسیون نامیده می شوند. برای اینکه یک خانه و ساختمان بتواند پیشرفته تر شود در ابتدای ورود به این تکنولوژی لازم است که هزینه زیادی صرف کرد، اما با وجود سیستم اتوماسیون خانگی می توان این میزان هزینه را به مقدار زیادی کاهش داد. البته لازم به ذکر است که این هزینه ها از طریق اضافه کردن قابلیت ها قابل افزایش و یا کاهش می باشند.

مطابق با دوراندیشی های صورت گرفته مشخص شده است که تکنولوژی سیستم هوشمند خانگی توانسته است به رشد ۶۰ درصدی در سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ دست پیدا کند. مطابق پیش‌بینی‌های انجام شده مشخص شده که وسایل سیستم های که از طریق اینترنت اشیا در خانه و ساختمان استفاده می کنند در سال ۲۰۲۲ به رشد حدود ۴۰ میلیون دست پیدا خواهند کرد. برای مثال تا پایان سال ۲۰۲۰ تقریباً ۲۵ درصد از کلیه وسایل خانگی در آمریکا به اینترنت متصل خواهد بود و این وسایل هوشمند سازی می شوند. نخستین سیستم هوشمند خانگی در کشور امریکا در سال ۱۹۶۶ در بازار به فروش رسیده است.

هوشمندسازی ساختمان

کاربرد هوشمند سازی ساختمان

در کشور ما موسسات و شرکت‌های مختلفی وجود دارند که در زمینه ارائه خدمات هوشمند سازی منازل و ساختمان ها فعالیت می کنند. از جمله خدمات می‌توان به سیستم نورپردازی هوشمند، سیستم امنیت ساختمان، سیستم تهویه مطلوب، سیستم هوشمند سازی پرده ها به صورت برقی کردن آنها سیستم صوتی تصویری هوشمند، در ساختمان سیستم آبیاری هوشمند ساختمان و فضاهای موجود در آن و از همه مهمتر کنترل همه این سیستم ها با استفاده از موبایل هوشمند از راه دور اشاره کرد.

READ  هوشمند سازی چه تاثیری در قیمت خانه هوشمند دارد؟

برای نصب و راه اندازی سیستم های هوشمند به هزینه های مخصوصی نیاز می‌باشد. از این رو هر چه تعداد وسایل هوشمند به کار برده شده در یک ساختمان بیشتر باشد، هزینه آنها کمتر خواهد بود. اکثر شرکت های هوشمندسازی سازمان ها که در کشورهای مختلف وجود دارند، برای هوشمند سازی خانه ها و ساختمان ها هزینه ای که دریافت می‌کنند به صورت متری خواهد بود. برای هوشمند سازی به ساخت یا نساختن بودن خانه نیازی نیست. همچنین نیاز است که خانه قدیمی و یا تازه باشد و متراژ خانه در این زمینه مهم نمی باشد و با توجه به آن خانه کار های هوشمند سازی را انجام می‌دهند.

هوشمندسازی ساختمان

 تاریخچه ی هوشمند سازی ساختمان در ایران

سرشماری های انجام شده نشان دهند این است که سهم مصرف استفاده انرژی ساختمان ها به ۴۵ درصد از سهم انرژی کل کشور را در اختیار خود قرار داده است. این سهم مصرف از سهم های مصرف انرژی در بخش های صنعت و کشاورزی به مقدار قابل توجهی بیشتر است.مصرف انرژی در این کشور بیشتر از ۵ برابر مصرف متوسط جهانی است و ۱۳ برابر کشور چین ما مصرف انرژی داریم.

در رابطه با تاریخچه ی هوشمندسازی ساختمان در کشور باید گفت که طی سرشماری های صورت گرفته در این زمینه مشخص کرده است که سهم استفاده از انرژی ساختمان ها با استفاده از هوشمند سازی ساختمان به میزان ۴۵ درصد از سهم انرژی کل کشور خواهد بود که این میزان سهم صرف از سهم های مصرف انرژی در قسمت‌های صنعت و کشاورزی به میزان قابل توجهی زیاد تر خواهد بود. مقدار مصرف انرژی در کشور ما از پنج برابر مصرف متوسط جهانی بیشتر بوده و نسبت به کشور چین ما حدود ۱۳ برابر مصرف انرژی داریم.

READ  راهنمای جامع هوشمند سازی خانه های قدیمی

از این رو در کشور ما لازم است ساختمان ها به سیستم مدیریت هوشمند مجهز شوند. به عنوان مثال می توان گفت که به جای اینکه از کولر استفاده کنید و یا اینکه کولر خود را در تمام طول روز روشن نگه دارید، از طریق مدیریت سیستم می توان هوشمند سازی کولر را انجام داده و کولر یک ساعت قبل از ورود شما به خانه روشن شود. همچنین با استفاده از سنسورهای حرکتی و ترمیم پیشرفته که وجود دارد، می توان گرمایش و سیستم روشنایی منزل را بیشتر بهتر و یا هوشمند کرد. این امر موجب می‌شود تا مصرف انرژی به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند. از این رو این کار باعث می شود تا قبض های ماهانه دارای قیمت کمتری باشند. ‌

هوشمندسازی ساختمان

مزایای استفاده از ساختمان هوشمند

هوشمندسازی ساختمان مزایای بسیاری دارد و در این میان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  امکان کنترل سرخط های روشنایی از رله پشت کلیدها که امکان سیم کشی به صورت سنتی را فراهم می کند.
  •  عدم نیاز به تابلو برق کنترلی بعلت تجمیع کلیه خروجی ها در پشت پنل مرکزی
  •  امکان فرمان دادن به رله‌های پشت کلیدها توسط دیتا با سری کردن کلیدها توسط یک کابل شبکه
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *