سیستم هوشمند ساختمان چیست و چه عملکردی دارد

سیستم هوشمند ساختمان

امروزه استفاده از سیستم هوشمند ساختمان کمک می کند که کنترل ساختمان را بتوان به خوبی در دست داشت. با استفاده از هشدار خودکار سیستم امنیتی که بر روی گوشی‌های کاربران قرار می‌گیرد، خیلی زود برای آنها پیام های هشدار در رابطه با ساختمان فرستاده می شود. در این مقاله شما را با سیستم هوشمند ساختمان آشنا می کنیم. محصولات هوشمند مختلفی در بازار وجود دارند که از طریق آنها می توان برای هوشمند سازی ساختمان ها و منازل مسکونی اقدام کرد. سیستم های هوشمند ساختمان دارای مزایای مختلفی هستند که از جمله آنها می‌توان به قیمت مقرون به صرفه ای آن ها اشاره کرد.

سیستم هوشمند ساختمان چیست

این روزها مطالب زیادی در مورد سیستم هوشمند ساختمان وجود دارد. از طریق هوشمند سازی ساختمان و منازل مسکونی و همچنین استفاده از تکنولوژی در این ساختمان ها می توان از مزایای آن بهره برد. استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ساختمان ها موجب می شود که علاوه بر تجملات و زیبایی در ساختمان بتوان کارها را با سرعت بیشتری انجام داد و همچنین انجام دادن کارها  راحت تر خواهد بود. در زمان های گذشته بیشتر مردم تصور می‌کردند که خانه‌های رویایی به گونه‌ای هستند که همه وسایلی که در آنها وجود دارد، به صورت خودکار عمل کرده و امکان کنترل آنها از راه دور وجود دارد. اما در کشورهای پیشرفته سیستم هوشمند سازی به خوبی صورت می گیرد و در کشور ما نیز اقدامات مهمی در زمینه هوشمند سازی ساختمان ها و استفاده از این سیستم ها صورت گرفته است.

سیستم هوشمند ساختمان

وسایل هوشمند ساختمان

با وجود گسترشی که امروزه گوشی های هوشمند، تبلت ها و وسایل الکترونیکی دارند و همچنین قابل حمل بودن این وسایل و اتصالات اینترنتی که دارند با استفاده از این گوشی ها می توان به تعداد زیادی دستگاه آنلاین ارتباط برقرار کرد. این امر باعث شده که به راحتی بتوان یک خانه تمام اتوماتیک را ایجاد کرد. امروزه با وجود طیف گسترده ای از لوازم خانگی که در بازار موجود هستند استفاده از سیستم هوشمند ساختمان کاربردهای زیادی پیدا کرده است. از جمله این لوازم به مواردی چون دوربین‌مداربسته، جاروبرقی، تلویزیون و غیره را می توان اشاره کرد .

READ  اهمیت سیستم امنیتی در ایمنی خانه هوشمند

هوشمندسازی در اشیایی مثل شیر آب، دوربین، چراغ، تختخواب، راه پله، پنجره، تلویزیون، تلفن، فریزر و لوازم دیگر خانه باعث شده تا به راحتی بتوان پیاده سازی سیستم هوشمند در خانه را انجام داد و این موضوع باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. پیاده سازی برای سیستم هوشمند ساختمان موجب می شود تا انسان با محیط اطراف خود تعامل بهتری داشته باشد و همچنین اشیا با اشیای دیگر می‌توانند بهتر تعامل کنند. بنابراین این موضوع باعث می ‌شود وسایل به طور خودکار جابجا شده و تغییر در آنها و یا روشن شدن آنها به راحتی صورت گیرد.

سیستم هوشمند ساختمان

انواع روش های هوشمند سازی در ساختمان

امکان استفاده از انواع سیستم هوشمند سازی ساختمان ها وجود دارد. هوشمند سازی ساختمان با استفاده از چهار عنصر مهم مانند ساختار سامانه‌ها، سرویس‌ها، مدیریت و رابطه میان آنها انجام می‌شود که این هوشمند سازی باعث می شود در هزینه ها صرفه جویی زیادی صورت گیرد. هوشمند سازی ساختمان را می توان با استفاده از دو روش اتوماسیون ساختمان انجام داد. در رابطه با اتوماسیون ساختمان باز بگوییم که نصب و اجرای این سیستم الکترونیکی شامل مواردی چون سیستم های گرمایشی و سرمایشی هواساز چیلر، سونا، استخر، آسانسور، برق اضطراری، سیستم حفاظتی، کنترل تردد،  اعلام و اطفاء حریق، موتورخانه ها، دوربین مدار بسته و غیره است. با استفاده از سنسورهای مختلف خودکار همه این موارد قابل تنظیم خواهد بود.

اتوماسیون خانه یا محل کار:

در مورد اتوماسیون خانه و محل کار لازم به ذکر است که می توان از انواع سیستم هوشمند ساختمان با توجه به تعداد نفرات حاضر در محیط، نور، دما و استفاده از حسگرهای حرکتی برای تشخیص نفرات استفاده کرد و این سیستم قابل تنظیم خواهد بود. از طریق برق اضطراری امکان کنترل برق اضطراری، پرده ها و غیره وجود دارد.

READ  نکاتی مهم درباره هوشمند سازی محل کار

سیستم هوشمند ساختمان

کاربردهای سیستم هوشمند ساختمان

هوشمند سازی ساختمان دارای کاربردهای زیادی می باشد که در ادامه این مقاله به این موضوع اشاره خواهیم کرد. با استفاده از هوشمند سازی ساختمان یا منزل مسکونی می‌توان بسیاری از امور را به شکل خودکار انجام داد و همچنین استفاده از سیستم هوشمند در ساختمان باعث می شود که قابلیت برنامه ریزی و کنترل تمامی ساختمان فراهم شود. برای ورود و خروج قفل در با استفاده از سیستم تشخیص صدا، اثر انگشت، رمز کارت، گوشی موبایل و غیره به کار برده می شود. اگر شما در منزل نباشید می توانید از راه دور به فردی که قصد ورود به منزل را دارد اجازه ورود دهید. همچنین در صورتی که سیستم هوشمند در ساختمان استفاده شود افرادی که در ساختمان و در هر اتاق هستند از طریق حسگرها تشخیص داده می شوند و امکان تشخیص آنها برای شما وجود خواهد داشت.

اگر در یک ساختمان هوشمند نیاز باشد تا پنجره ای باز شود، برای تردد هوا و همچنین تنظیم دما این کار به طور خودکار صورت می‌گیرد. کنترل آلودگی هوا از طریق اتصال بیسیم به اینترنت و همچنین با استفاده از برنامه ریزی های صورت گرفته با توجه به درخواست کاربران انجام می‌شود و این موضوع موجب صرفه جویی در مصرف گاز برق و غیره می‌شود. اگر از سیستم هوشمند ساختمان استفاده شود، زمانی که شما بیرون از ساختمان هستید، دیگر نگران روشن ماندن چراغ ها و یا سیستم‌های گرمایشی، باز ماندن درها و پنجره ها نخواهید بود و در هر زمانی می‌توان از راه دور کنترل این موارد را انجام داد.

READ  همه چیزهایی که باید درباره کلید کنترل روشنایی هوشمند بدانید

سیستم هوشمند ساختمان

تأثیر هوشمند سازی ساختمان در صرفه جویی انرژی

استفاده از سیستم هوشمند ساختمان دارای مزایای زیادی است. ممکن است عده ای تصور کنند که برای هوشمندسازی ساختمان به مصرف برق زیادی لازم باشد، اما لازم است بدانیم که به طور کلی هوشمندسازی ساختمان دارای مزایای زیادی است که در ادامه این مقاله به معرفی برخی از مزایای آن می‌پردازیم. از طریق سیستم هوشمند ساختمان، نمای ظاهری ساختمان جذاب تر خواهد شد. همچنین در مصرف انرژی و هزینه های دیگر صرفه جویی زیادی صورت می‌گیرد. با استفاده از هوشمند سازی ساختمان می‌توان با محیط اطراف ارتباط بیشتری داشت. استفاده از سیستم هوشمند در ساختمان باعث می‌شود که روی سبک زندگی، ارتباطات، هزینه ها، صنایع، نوع کسب و کار و غیره اثرات مثبت زیادی پدیدار شود.

سیستم هوشمند ساختمان

مزایای هوشمند سازی

علاوه بر مزایای ذکر شده در بالا سیستم های هوشمند ساختمان دارای مزایای دیگری هستند که از جمله معروف ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین آسایش و رفاه
  • بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی
  • افزایش ضریب تجملات
  • کنترل امنیت و ایمنی
  • کاهش هزینه‌ها
  • کنترل ساختمان از هر جای دنیا
  • کم کردن استهلاک وسایل مصرفی
  • قابلیت اطلاع رسانی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *